28. 9. 2017.

Molerska parada

S obzirom na to da nijedan moj standardni rad nije bio dovoljno super za prošli broj Super Feniksa, pokušao sam da napravim nešto čime bih zaslužio bar jednu od 116 strana u jesenskom broju... i izgleda da sam uspeo. :)

Ne... zapravo, nije bilo tako. Križaljka iz novog Super Feniksa (89), koja je juče citirana na blogu DUE, inspirisana je Memorijalom Mladena Đurđevića, ali sam u hodu odlučio da je ne šaljem na konkurs, već da je poklonim Feniksu. Previše je raritetna, a kako je u njoj sve podređeno ogromnoj belini, smatrao sam da nije fer da senzacionalizmom kupujem pobedu.

To je treća križaljka sa molerajem 6 x 13 u hrvatskoj enigmatici, a originalnom je čini proširenje 7 x 7 (prvu je sklopio Nedjeljko Nedić - Feniks br. 384, 27. VIII 2009, a drugu Boris Babić - Kvizorama br. 1318, 8. VII 2017). 

Struktura je, naravno, krajnje uprošćena. Praktično je nemoguće postići cilj na neki drugi način, i zato su (po iksti put) moji čarobni pojmovi bili Miloska Venera i manastir (u prvoj verziji Beli Manastir). Međutim, zgodni i otrcani pojmovi su bili samo putokaz ka nevidljivoj tvrđavi, i trebalo je dosta dugo bauljati po mraku da bi se nazreli njeni bedemi. Kao spasitelj se niotkuda pojavio alkar Tino Radanović, prošlogodišnji slavodobitnik. 

Moleraj sam mogao da dovršim i bez dodatne beline, jasna stvar. No, ja - stari parader - htedoh totalnu ekskluzivu, i budući da od svih živih i neživih enigmata jedino potpisnik ovih redova kombinuje moleraj(e) sa belinom 7 x 7, naumio sam da se još malo samozlostavljam ne bih li lupio svoj pečat na sastav (u protivnom, sav trud bi se sveo na repliku iliti reprizu već viđenog). 

Ni to nije bilo baš lagodno, tim pre što sam zapeo da sve bude cakum-pakum. To "sve" znači: i sadržaj, i raspored crnih polja, i povezanost sa levim i desnim krilom. Pojam koji me je ovde spasio je Stratilida, i da ga nekom zgodom nisam zapamtio, verovatno ne bih imao nikakve šanse da pronađem pristojno rešenje za niz atilid. Petoslov AMIVA me je stavio na ozbiljne muke, pa iako sam priložio interesantan opis sa ozbiljnim izvorom, opisivač se iz samo njemu znanih razloga opredelio za opskurnu deskripciju: "trgovačko ime indijskog leka za liječenje antibakterijskih infekcija". Nije mnogo bitno, no rekao bih da je taj koautorski detalj spustio građevinu na nivo amaterizma. Naime, amiva je načelo bola u Vedama. I to: glavno načelo.

Konačno, moram da kažem da me je bog savršenstva i ovoga puta izdao, jer je bez milosti dozvolio da mi čistotu kombinacije pokvari sintagma ponosni roditelji. Nadao sam se da postoji neki iole poznat film sa tim naslovom, no na kraju sam se predao i sročio slobodan opis, oslanjajući se na publicizam. Uz to, ko je sklon sitničarenju, može mu zasmetati i redundansa nosna - ponosni. Svi ostali mogu da se raduju i slave sa mnom. :)

7 коментара:

Анониман је рекао...

Poštovani Mladene, nije točno da hrvatska enigmatika ima samo jednu do sada objavljenu bijelinu tih razmjera, jer je druga objavljena u Kviskoteci br. 1318 od 8.7.2107.god.
Usput, čestitam na lijepoj kombinatorici u oba Tvoja rada (6x13 i 6x12).

Srdačan pozdrav !

Анониман је рекао...

Povodom "ponosnih roditelja" postoje i "posni rolati" kao divno hladno predjelo.
Možda je to korak bliže savršenstvu.
LP

Mandrak је рекао...

Zahvaljujem.
Nedjeljko je na svom blogu napisao da je to druga križaljka s molerajem od šest trinaestica, pa budući da on vrlo pažljivo prati i beleži dešavanja u hrvatskoj enigmatici, verujem da ne bi propustio prvu repliku svog sastava. Dakle, ta belina iz Kviskoteke (možda se radi o lapsusu, po rednom broju i datumu bih ipak rekao da je u pitanju Kvizorama) verovatno nije nivelisana tj. molerska tj. nije sastavljena samo od trinaestoslovnih pojmova.

Posni rolati, da... Razmatrao sam i to kao mogućnost, no brzo sam odustao, jer nisam baš siguran da li rolat može da prođe (u hr standardu je rulada). Varirao sam bar još 20 potencijalnih rešenja sa pridevima: svjetlosni, vrijednosni, sigurnosni, zlatonosni, smrtonosni, vodonosni, naftonosni, uljonosni itd. i ništa mi nije odgovaralo. U prvoj verziji sam imao ŽALOSNI BOR (uspravno stabilizirati), ali to mi je pravilo komplikacije oko beline (takođe, umesto istapirati - ČEŠLJASTA PIRIKA). Na kraju sam se odlučio za najjednostavnija rešenja, ponajviše zato što su mi omogućavala da lepo i efektno dovršim križaljku (prisnost, rujiti, Batinović).

Анониман је рекао...

Opskurna deskripcija opskurnog pojma AMIVA je samo jedan od 74 opisa u tvojoj križaljci. Taj dan ih je urednik imao vjerojadno dvije do tri tisuće. Na istraživanje AMIVA je potrošio dosta vremena i odlučio je kako je odlučio. Da si priložio potvrdu iz bilo koje naše knjige to bi prošlo, ovako ne želimo da se AMIVA razmnoži u Feniksu jer je tebi jednom trebala da spasi bjelinu. Ovako će suradnici shvatiti da taj indijski lijek valja zaboraviti. Pozdrav, Pero

Rešad Besničanin је рекао...

Bravo Mladene! Mislim da je ovo ipak treći moleraj 13x6 u hrvatskoj enigmatici - pre par meseci je objavljen u Kvizorami moleraj Borisa Babića doduše sa poluopisanim pojmovima, što će reći da su tu bili pojmovi koji su bili u sferi "Scientia enigmistica".
Treća je trebala biti moja obzirom da sam je poslao još krajem jula, ali odgovor znaju samo u redakciji Feniksa.

Mandrak је рекао...

Aha... tačno. Našao sam na Nedjeljkovom blogu post sa Babićevim molerajem.
Izvinjavam se autoru, editovaću tekst (možda je Ned mislio "drugi u Feniksu" :D).

Nedjeljko Nedić је рекао...

Mladene, nisam. Pogriješio sam u brojci.
A sada kratko o ovoj križaljci. Napisat ću samo jednu tvrdnju: ova križaljka ima čak četiri bjeline - 6 x 13, 7 x 7, 5 x 8 i 6 x 6 i dodati: fenomenalno!