9. 1. 2015.

Potera za minimumom

Postovi o minimalno crnim ukrštenicama su podstakli Gorana Topličevića, enigmatu iz Kruševca, da replicira, otkrije koliko je vešt u minimiziranju i uključi se u neformalno kratkoprugaško takmičenje. Poslao je standardnu "Enigminu" skandinavku 11 x 17 sa nestandardnim prorezom za sliku 5 x 7, a upotrebio je 9 crnih polja. 

Sastav je čist i jednostavan, odlično isplaniran, bez momenata koji su u zanatskom ili upotrebnom smislu podložni kritici. Kao što je već rečeno (i svim pešacima jasno), kod ovakvih poduhvata je nerealno očekivati strukturalne bravure, ali ih Goran ipak nije sasvim ignorisao: prvi vertikalni pojam je višestruko prelomljen, a dvostruki prelom -LNA A- se nalazi baš na mestu koje omogućava autoru da bez većeg stresa iskoristi i gornji i donji deo mreže. Takođe, pretposlednji verikalni pojam se neočekivano lomi i razbija monotoniju - kako strukturom, tako i duhovitošću (alaski alat), a u pretposlednjem vodravnom redu srećemo jednu lukavo upotrebljenu suglasničku skupinu (smrekar). Od ostalih pojmova, najinteresantnija je književna sintagma lomiti kolač. Ako bismo tražili dlaku u jajetu, primedbe bi se odnosile na prvi vodoravni pojam (pre svega, zato što je prvi), na dva prideva (od kojih je jedan devetoslovan) i četiri glagola, ne računajući sintagmu (dva povratna), ali je rad generalno vrlo dobar, autor je uspešno odgovorio na zadatu temu (PDR = 6, 35), a hipotetični rešavač nije nezadovoljan.

Ispod posta Kad Reško minimizira dva puta se oglasio Žarko Đokić, uzevši učešće u našoj poteri za rekordom. Najpre je priložio ukrštenicu sa 9 crnih polja i standardnim prorezom za sliku (5 x 6), odnosno prvi ispravan sastav dimenzija 11 x 17 sa prosečnom dužinom reči 6, 43, a onda je, verovatno inspirisan Rešadovom skandinavkom sa Dubravkom Mijatović, poslao i sastav sa molerskom belinom uz levu ivicu, prorezom 5 x 7 i 11 crnih polja, pod nazivom "Sliku svoju ljubim".

Prva Žarkova ukrštenica ima sjajnu organizaciju, vizuelno je dopadljiva, strukturalno skromna, a sadržinski bez greške. Rešavač ne bi imao zamerke, i zasigurno mu ne bi smetalo prisustvo tri prideva u tri roda (avetan, rešivo, blagi) i šest glagola (dva povratna), a to ni rigidnijim kolegama ne bi trebalo da bode oči, budući da je reč o zadatku sa kojim se, kao što smo videli, ni program sa solidnom bazom ne može lako izboriti. Najupečatljivija je povezanost vodoravnog moleraja u donjem delu sa jedanaestoslovnim pojmom u osmom redu, i uopšte, prohodnost čitave mreže je impresivna. Crna polja su tako ekonomično raspoređena da je ukrštenicu teško zamisliti sa još jednim belim poljem, a ostati u sferi realnosti.

Druga ukrštenica ima komplikovaniju strukturu, bar dva crna polja su teoretski u višku (a praktično preko potrebna), a kao i u prvoj, svaki deo je povezan sa svakim ("osovina" je Jagodin-mala). U nesavršenstva eventualno spadaju jednoslov  i dvoslov u središnjem delu, što se odrazilo na prosečnu dužinu reči, pa iako Žarko ima isti broj crnih polja i iste dimenzije proreza kao Rešad, PDR = 5, 87 (kod  Rešada 6, 04).

Ali, to nije sve: i ja konja za trku imadem. Iako sam u međuvremenu preradio svoju staru skandinavku sa 9 cp i poslao je "Enigmi", predstavljam drugu, glanc-novu, kojom sam na skali od 1 do 10 zadovoljan za šesticu, a za koju mislim da je ipak bolja od prve (možda ću i nju predstaviti, ali tek po objavljivanju - a bog sveti zna kada će to biti). Elem, rekavši da mi ne polazi za rukom da sastavim ukrštenicu sa 9 cp, imao sam na umu "efekat simetrije", što znači da mi je teško da rasporedim crna polja u 3 jednaka lanca, a da pri tom vodim računa o međusobnom položaju tih lanaca. Kada odustanem od tog nesuvislog zahteva, problem postaje mnogo rešiviji, mada još uvek nisam pronašao rešenje na koje bih bio ponosan. 

Raspored je takav (2 x 4 + 1) da deveto crno polje deluje suvišno, ali je zaista potrebna bela magija da bi bilo izbegnuto; međutim, više mi smeta činjenica da prvi lanac potpuno razdvaja levi i desni deo tj. da je prožetost ozbiljno ugrožena. Zapravo, u prvoj verziji  je sedmi vodoravni pojam bio glagol stasati ili pridev stasito (vodoravno: karikature), no nisam uspeo da pristojno sklopim deo ispod slike, a nije mi se dopalo ni odustvo reda... i, eto: finalna verzija ne sadrži prideve, jedini glagol mariti se lako može pretvoriti u imenicu, struktura je krajnje uprošćena, a rešivost je skoro stoprocentna (s tim što pojedini opisi moraju biti sugestivni: npr. do pojma ARIDIK se stiže preko originalnog imena ARIDIKES, kojem samo treba otkinuti poslednja dva slova; ADAMINA je "Adamova imenjakina", INAL je izvorno JINAL itd). PDR je jednak Đokićevom (6, 43). Uzgred, pre nekoliko godina je u Srbiji gostovao jedan popularni francuski pisac, i pošto sam pročitao intervju  u "Politici" - shvatio sam da nam je Fortuna napokon poslala nekoga ko će čuvenom jezeru u Finskoj dati malo mira. Zove se MATIJAS ENAR (izv. Mathias Énard), i evo prilike da popularizujem njegov lik.

14 коментара:

Dragan Dragoljevic је рекао...

Ne znam zasto ljudi toliko proganjaju prideve, a pojedini urednici ih totalno zabranjuju. Mom laickom resavackom oku mnogo vise smetaju deminutivi i augmentativi koji mi dodju kao vredjanje inteligencije. Npr. "Mala posekotina - posekotinica". Voleo bih da se hajka sa prideva prebaci na deminutive. :)

Stoga, jasno je da mi najvise smeta rec MANASTIRINA u ovom vrsnom rekordnom Zarkovom poduhvatu. :)

Svaka cast obojici.

Mandrak је рекао...

A moja AVETINA ti ne smeta? :)

O pridevima sam pisao, a dosta toga je rečeno i na drugim blogovima, i jedino je izvesno da svaki autor treba sam da odluči da li će ih koristiti, koliko, kada - ukoliko mu urednik to dozvoli.

Deminutivi i augmentativi često pomažu rešavačima da otkriju teže pojmove. Jeste, glupo je tražiti od inteligentnog čoveka da odgovori na pitanje "kako se zove mala kateta?", ali inteligentan čovek će lako uvideti da je autor na njegovoj strani - ako se katetica ukršta npr. sa pojmom KĆI ZAPADA ili RAGNAROK. Recimo, u onoj rekorderskoj simetričnoj ukrštenici PRESLIČICA je mogla da bude opisana kao "biljka iz porodice ljiljana, gustog grozda i plavih cvetova", ali ja smatram da je (skoro) uvek bolje izabrati ono što je jednostavnije i sugestivnije.

Dragan Dragoljevic је рекао...

Haha, sad si me naterao da pronadjem taj tvoj tekst o pridevima i drago mi je da se slazemo.

Ne slazem se da su deminutivi dobri u bilo kom kontekstu, i ovom prilikom zapocinjem revoluciju isterivnja deminutiva iz srpskih ukrstenica! (ako je nekom duduku uspelo sa pridevima pre x godina, zasto ne bi uspelo i meni sada) :)

Inace, tvoja AVETINA je kudikamo prirodna, za razliku od MANASTIRINE (da li je iko ikad u zivotu rekao "koliku sam manastirinu video na Kosovu"). I zar nije prirodnije: MANASTIRCINA, po uzoru na kanistercina, registarcina itd...

Naravno, ovim ne pokusavam da umanjim vrednost Zarkovog fenomenalnog rada (meni bi za ovakvo nesto trebale decenije), nego, eto, generalno imam problem sa tom vrstom reci. Zaboravih da pohvalim i rad gospodina Toplicevica, koji je mozda i najlepsi od ova 4.

Goran T. је рекао...

U ovom našem međuenigmatičarskom traganju za nekim vanrednim rezultatima treba imati toleranciju i za deminutive, pejorative, prideve, čak i neke manje poznate reči. To je interno. Sve dok ne počnemo sa izmišljanjem ili interpretiranjem dobro je. Ovako nešto je svojevrsna egzibicija i to pozdravljam. Druga stvar je ako je rad namenjen rešavačima. Tu su važne naše kočnice.
Hvala Mladenu na pozivinoj kritici i prostoru koji mi je dao i Draganu na pohvalama.

Анониман је рекао...

Hvala Mladene na prostoru i komentarima! Drago mi je da si identifikovao pojam JAGODIN MALA kao ključni pojam! Ime neka tr)jna veza moje malenkosti i Niša!U vezi pojma MANASTIRINA: identifikovao sam ga u Rečniku, gde je citiran iz dela Sima Matavulja, što mi je posebno drago. Inače to je i Biokovska destinacija, čime je potvrđena "živost" pojma. Pozdravljam Gorana Topličevića i čestitam mu na uloženom trudu i rezultatu!
Žarko Đokić

Rok Ban је рекао...

Bravo majstori!

Hajro је рекао...

Bravo momci, nije ovo lako postici. Hvala Zarku na odbrani generacije, Mladenu na analizi ... svima na ucescu. Vrlo je zanimljivo vidjeti kako autori prave balans osnovnog zahtjeva za malim brojem crnih polja i ipak prisutnim ochekivanjem da sadrzaj ne bude monoton, nategnut, nezanimljiv... Maksimum umijeca za zeljeni minimum.

Slicno nezvanicno natjecanje se vec dugo odvija na stranicama Feniksa - skandinavka 6X18 neto. Bilo bi zanimljivo predstaviti najuspjesnije radove.

Marko Mihaljević је рекао...

Pozdrav ekipo neumoljivih "lomitelja nepisanih enigmatskih zakona".
Jedan pojam za informaciju:

MANASTIRINE - najinteresantniji dio starokršćanske Salone (današnji Solin kod Splita) odnosno naziv jednog od najvećih starokršćanskih groblja pod vedrim nebom (sub divo).

Marko Mihaljević

Rešad Besničanin је рекао...

Svaki od ovih radova zaslužuje pohvale, mene je najviše impresionirao sastav sa Euripidom!
Dakle, za sada imamo skandinavke sa devet cp. Kakav bi raspored cp bio najidealniji a da ih ima OSAM?! Po meni je to moguće samo sa molerajem 3x17 na početku - a onda rasporediti tih osam cp tamo gde im je i mesto.

Анониман је рекао...

Poslušah Rešada. Bilo je "čupavo". Koristio sam izvore: Rečnik MSMH, Šimundića i Gugl. POEZIJE je moguće kao neob.PESME /Rečnik, 3. definicija). Za sliku može VIKTOR NOVAK (pročitao sam davno njegov Magnum crimen)ili ASUKA KAZAMA (veoma lepe slike na Guglu-ne igram video igre!).ATIROZU sam pronašao u Slovenskom medicinskom slovaru (živeo sam 7 godina u Ljubljani!), sintagme na Guglu, moguća su poboljšanja oko EKOGAR ...)
Pozdrav svima! IDEMO DALjE!?
Žarko Đokić

GAMARA
OMETEN
LEMITI
AROMAT
NIRINA
SKIJA.
KAJA.SPIRAN
AKS.POEZIJE
VIKTORNOVAK
IZIRITIRANO
SOME.ALALIM
OVEĆE.OTS.P
RADEKA.IKRA
ATIROZA.IEK
VIJUGAVIPUT
ASUKAKAZAMA
NEMERITORAN

Анониман је рекао...

Ovo su gluposti.

Mandrak је рекао...

Pretpostavljam da je nepotpisani procenjivač imao na umu Đokićevo novo sačinjenje, mada i sve ostale radove iz ovog posta neko može nazvati glupostima. To je stvar širine, smisla za igru i sklonosti ka otkrivanju, a ne funkcija objektivnosti.

Meni je ovaj pokušaj simpatičan. Istina, podseća na one kompjuterske ukrštenice dobijene uz pomoć nepročišćene baze, i diskutabilno je da li je na granici korektnosti ili ipak prelazi tu granicu, ali je u svakom slučaju za pohvalu sprovođenje u delo ideje o moleraju sa 8 cp.

Da li je moguće smanjiti broj crnih polja na 8, a ne skliznuti u paralelnu enigmatsku realnost, odnosno ne pretvoriti smisao poduhvata u suprotnost - stvarno ne znam. Meni bi bilo potrebno mnogo vremena i truda da izvedem tu operaciju za prelaznu ocenu, ali pošto nikad nisam bio dvojkaš, a čini mi se da nisam sposoban da obavim zadatak za peticu, neću ni pokušavati.

Goran T. је рекао...

Probao sam i ja do osmice, ali ide vrlo, vrlo teško. Naravno, govorim o funkcionalnoj, rešivoj ukrštenici lišenoj kojekakvih hjustonskih hirurga, periodičnih reka u Sudanu :). Ipak mislim da je uz vešto kombinovanje i malo sreće ta osmica dostižna.

Pozdrav Žarku Dokiću.

Анониман је рекао...

Ovo je bio samo pokušaj. Saglasan sam i sa Mladenom i Goranom! Za mene je ovo bilo podsećanje na moj enigmatski rad 40 godina unazad (1974-75 u Enigmi su mi objavljeni radovi na tada najteže likove, čak i na nesimetrične, posle čega skoro to da nije pokušavano). Hvala Mladene što su inicirao svu ovu igru i omogućio mi da se dobro potrudim, kao nekada! Ja sam bio i ostao fan Rejmona Kenoa, sve je igra, a ova je bila dobra prilika da se poigram sam sa sobom!
Pozdrav i hvala svima!
Žarko Đokić