17. 9. 2014.

Maksimalno tematski

Govoreći o tematskim ukrštenicama, rekoh da sam ja verovatno prvi autor koji je pokazao interesovanje za standardne beline sa nestandardnim brojem tematskih pojmova. Objasnio sam i da takvo enigmatsko izražavanje nema racionalnu pozadinu, tj. da svi mi koji ponekad ili često pokušavamo da pomerimo neke granice u enigmatici to radimo iz svog zadovoljstva, bez nekog višeg cilja. Na ovom blogu smo relativno skoro videli jedan neobičan poduhvat tog tipa, i ta ukrštenica sa 7 tematskih pojmova u belini je, zapravo, dobra ilustracija mojih ambicija: možda će negde biti objavljena, možda i neće, možda ću opet napraviti neku njoj sličnu, možda i ne, možda oni koji su je videli misle da je dobra, možda misle i nešto drugo... ali meni je sve to skoro sasvim nevažno. Zarad svog gušta sam, eto, oborio sopstveni rekord i osećam se kao da sam dao nekakav doprinos ovozemaljskoj enigmatici. Pošto nikad nisam voleo da učestvujem u nečemu samo da bih učestvovao, označen brojem ili crnom tačkom, moje bavljenje slovima i rečima uključuje i potrebu da ne budem "jedan od". Tu nema usiljenosti, forsiranja, guranja - jednostavno, meni je potrebno da stalno otkrivam nešto novo i da prevazilazim sopstvene nivoe. Niti mi se enigmatika nameće kao zanat, niti je meni bliska uloga zanatlije, i zato činim sve što mogu kako bih sačuvao (možda iluzornu, ali nezamenljivu) predstavu o ovom hobiju, ali i predstavu o svom mestu u konkretnom stvaralačkom sistemu. 

Ekskluzivnost beline sa 7 tematskih pojmova nije samo u tom broju, već u činjenici da je izbor bio vrlo skroman, a najreprezentativniji pojmovi su ipak uvršteni u kombinaciju; Bora Stanković nije napisao 1000 dela, ali ona po kojima je poznat se nalaze u belini. Međutim, koliko god ta dela bila poznata i koliko god ostali pojmovi bili rešivi, ako zamislimo belinu sa 8 tematskih pojmova koji se ne mogu konkretno opisati (direktnim asocijacijama)  - čini se da bi to bilo preterano. U tom slučaju bismo upotrebljivost (koja je ipak logički okvir podviga), trampili za sumnjivu funkcionalnost, a ako bi rešivost bila ozbiljno ugrožena - akcija bi bila čist promašaj. 

Ipak, postoji jedan relativno zgodan način za izbegavanje spomenute zamke: ako su svi pojmovi u ukrštenici imena i prezimena, onda se sve te reči - razume se - mogu opisati preko poznatih ličnosti, i tako dobijamo  100 % tematski sastav. Pre mnogo godina sam utvrdio da je ova podvrsta vlastitih imenica vrlo podesna za enigmatsku eksploataciju, a pošto sam oduvek imao utisak da upotreba imena  na neki način oživljava mrtve kombinacije, nastala je nova vrsta ukrštenice - imenarka. Najpre sam koristio naziv "Galerija ličnosti", a u potrazi za nekim zvučnijim i duhovitijim imenom, shvativši da je takav sastav najefektniji kad je u formi skandinavke, napravio sam pomalo nakaradnu, ali lako upamtljivu kovanicu. Imenarka je, kao što čitaoci bloga zasigurno znaju, sada moj zaštitni znak, i sve one modele koje inače koristim pri sastavljanju običnih ukrštenica primenjujem i tu, te postoje imenarke sa molerskim belinama, sa učaurenim pojmovima, sa užim obimom tematskih pojmova itd. U ovoj priči je najvažnije zapaziti da je imenarka sa (omiljenom ili omraženom) belinom 6 x 6 zapravo skandinavka sa 12 tematskih pojmova u belini.

Valja primetiti i da se takva tematska ukrštenica ipak razlikuje od one sa 7 tematskih pojmova: broj raspoloživih reči je neuporedivo veći, tj. ograničenja su neuporedivo manja, te je i kombinovanje lagodnije (naravno, ne treba izvesti pogrešan zaključak da je to lako sastaviti... uopšte nije!). Uz to, iako su svi pojmovi - uslovno rečeno - tematski, rešivost nimalo nije ugrožena, jer su opisi sasvim konkretni, a umesto njih se čak mogu koristiti fotografije! Jasno je da se u takvim radovima ne može insistirati na komplikovanoj strukturi, jer uspeh (kao i kod ogromnih belina) ponajviše zavisi od umerenosti, a ono o čemu najviše treba brinuti je, dabome, poznatost tih imena i prezimena. Jednog prosečnog rešavača verovatno ne zanima da li sam to izvukao iz rukava ili sam se uneredio dok sam sve uklopio - on želi da reši ukrštenicu, a pošto su njegove želje bitan deo mog pravilnika, jednako razmišljam i o svom, i o njegovom zadovoljstvu. 


Prva (i zasad jedina) imenarka sa belinom 6 x 6 iliti prva ukrštenica sa 12 tematskih pojmova u belini je objavljena u januarskom broju ovogodišnje "Enigme" (nastala je mnogo ranije, ali je tada došla na red). Nemam ništa posebno da primetim, osim da je belinu ukrasio jedan kolega! Naime, LOJANICA je prezime beogradskog enigmate Dragana, i mada sam mogao da pronađem neku drugu manje ili više poznatu ličnost - bio sam bez dileme, jer sam želeo da se u takvom enigmatskom radu nađe i neko iz našeg tabora. Uostalom, poznato je da na blogu TIO čašćavam odabrane kolege porcijama "slave", praveći im specijalne rođendanske imenarke u kojima su oni glavne zvezde. Bilo je i radova sa belinom 6 x 6: jedan je poklonjen Zekiću (prilažem izmenjenu, ali i dalje ne baš savršenu verziju, sa dva vrlo slična imena u glavnoj kombinaciji), a drugi Besničaninu. Uzgred, sa ove distance mi se neke druge rođendanske imenarke više dopadaju, iako su manje bele (dobro mi izgleda Nikićeva, nije rđava ni Bovanova, Perićeva je lepa, a nastala je za - u vr' glave - pola sata  itd.)

Rođendanska imenarka sa bloga TIO, januar 2014.

Rođendanska imenarka sa bloga TIO, april 2014.
Mali bonus, takoreći bonušćić: predstavljam i jednu malu, već objavljenu imenarku, koju sam specijalno za ovu priliku pripremio na neuobičajen način - kao ilustrovanu ukrštenicu. 

2 коментара:

Mandrak је рекао...

Ipak imam nešto da primetim, tačnije: da zamerim sebi.
Zahvaljujući mojoj nepažnji, u gornjem delu "izazova" se našlo ime IVANO, kome tu nije mesto s obzirom na to da ispod slike imamo prezime IVANOV. Upravo sam shvatio da mi to ni tokom sastavljanja, ni tokom opisivanja, ni kasnije, tokom rešavanja uopšte nije zaparalo rožnjaču.

Da sam taj "pleonazam" primetio u prvoj fazi, lako je mogao biti izbegnut. Eto, recimo, umesto IVANO može ITALO, umesto TINIS - VILIM, AVITAL - ADIVAR, ALI - ARI (Renan), ORIS - OSIM (Ivica) i VER - TES (npr. ime američke književnice kineskog porekla Geritsen; popularna je i kod nas).

Meni, zapravo, treba asistent, neko ko će mi skretati pažnju na propuste, pošto valjda u zanosu gubim sitnice iz vida. :)

Rooki3 је рекао...

A mogao si i da ostavis IVANO i da stavis sliku jednog od najboljih rukometasa sveta Ivano Balica :)