11. 11. 2015.

MINOS specijal - 40 godina kasnije

Pre nekoliko dana vam je upućen poziv za učešće u rekreativnoj reprizi konkursa "MINOS - borba za kvalitet", koji je premijerno raspisan 1975. godine u "Enigmi" u čast Simona Rackovića (1921 - 1972). Smisao te akcije je, kao i pre 40 godina, evociranje uspomene na pionira moderne srpske ukrštenice, ali i nastavak borbe za kvalitet novog enigmatskog doba uz pomoć starih sredstava. Poziv je implicitno bio upućen samo enigmatama starog kova, iliti tradicionalistima koji u sastavljanju ukrštenih reči još uvek vide stvaralaštvo, a u te svrhe je izabran sasvim jednostavan simetričan lik koji svima, bez obzira na stepen zanatstva, pruža gotovo jednake mogućnosti da se izraze kao enigmatski stvaraoci. 

Učešće u akciji je uzelo 12 autora (da ja nisam jedan od njih, imalo bi više smisla reći "12 veličanstvenih"), i moram da kažem da sam kao organizator vrlo ponosan na sastav grupe (ništa ja tu ne bih diro). 11 veličanstvenih Minosovaca (i ja sa njima) su: Rešad BESNIČANIN, Žarko ĐOKIĆ, Dragan DRAGOLJEVIĆ, Ivan HRGOVIĆ, Dinko KNEŽEVIĆ, Aladin MAHMUTOVIĆ, Mladen MARKOVIĆ, Marko MIHALJEVIĆ, Tonči MILAT, Nedjeljko NEDIĆ, Radoja RACANOVIĆ i Goran TOPLIČEVIĆ (po abecedi). Svima su poslate simbolične zahvalnice, posebno se zahvaljujem autorima koji su dostavili sveazbučne ukrštenice, kao i dvojici učesnika koji su priložili po dva sastava, a veliki pozdrav šaljem Dinku Kneževiću koji je svoju elektronsku pošiljku otpremio iz daleke Kine! 

Prispeli radovi su stopostotno opravdali naziv konkursa, te koristim priliku da čestitam svim borcima za kvalitet ukrštenih reči na ubedljivoj pobedi! Ovoga puta se nismo borili jedni protiv drugih, već zajedno protiv rđave enigmatike, a naš blickrig je iznedrio 15 odličnih, izvanrednih i spektakularnih ukšteni(či)ca. 



Bez obzira na paradni karakter konkursa, a i s obzirom na činjenicu da su svi radovi već pobedili - nema razloga da ne komentarišemo uratke, izdvajamo najupečatljivije momente, iznosimo primedbe itd. Ukrštenice su poređane nasumično i nisu potpisane, pa - ukoliko želite - možete ih i rangirati (redni broj se nalazi u gornjem levom uglu) ili žirirati na evrovizijski način (1, 2, 3... 8, 10 i 12 poena). Uz to, učesnicima konkursa je dozvoljeno favorizovanje sopstvenih radova, a veoma su poželjni i osvrti ostalih kolega. 

26 коментара:

Mandrak је рекао...

Rečnik manje poznatih pojmova:


AKAST – sin tesalskog kralja Pelije (mit.)
ALJI – raniji odbojkaški trener Taraku
ANDREU – španski fudbaler Fontas
ARI RENAN – francuski slikar simbolista (Ernestov sin!)
BAI – američka glumica kineskog porekla Ling
BARNS – legenda FK Liverpul, Džon
BLESK – praški tabloid
DE ROSI – italijanski fudbaler, Danijele
DOZ – engleski astronom, Vilijam Rater
DUJAM - solinski mučenik i biskup, nebeski zaštitnik Splita (Duje),
DŽINO – prvak BiH u disciplini malokalibarskog pištolja, Nihad
ĐIRATI – lice na koje se prenosi menica, žirat, žiratar (mn.); tumarati, skitati (žarg.);
ELIADE – rumunski filozof i istoričar religije, Mircea (trans. Mirčea Elijade)
HNO – hemijska formula nitroksila
IDI ZAUVEK – pesma Tome Zdravkovića
INDOSANT – prenosilac menice na drugo lice (trg.)
JONAS – nemački filozof, Hans
KMEČALJKA – lovačka svirala koja proizvodi zvuk sličan zečjem kmečanju
KRIČ – kričanje, krik
KRUN – mandejski bog podzemlja
LAENEK – izumitelj stetoskopa, Rene-Teofil
LESOSTEP – naziv za pošumljenu stepu u Rusiji
MEĐAN – hrvatski prevodilac, Danijel
NANTER – KK iz Nanta
NJAČIĆ – pseudonim Dejana Cukića, Vrisko
PATALO – nadimak harmonikaša Novice Nikolića
PRDELJ – troskot
PUNIŠA – predratni političar Račić (takođe: žargonski naziv za bogataša)
SCIFOIDI – okamenotine u obliku pahara (geol.)
STARI ORAH – pesma makedonskog pevača Zorana Vaneva
ŠTOH – poljski ski skakač, Kamil
TONADA - španski scenski oblik iz 18. veka, tonadilja
VRAŽJE OKO - zbirka pesama Zlatka Tomičića; knjiga Igora Lepčina
ZLEĆ – mesto u Hrvatskoj, blizu Krapine
ZOSIM – hrišćanski svetac Sinait (po predanju ga ubio Miloš Obilić)
ŽAN PARAF – savremeni francuski državnik

Slavko Bovan је рекао...

Čestitam!
Ovakve akcije valja podržati. Žao mi je što (ovoga puta) nisam uspio ugrabiti malo vremena da učestvuje. U užasnoj sam gužvi (i na poslu i u enigmatici, pa ne stigoh).
Ipak, 12 učesnika je sasvim lijepo. Kasnije ću malo "baciti pogled" na ukrštenice.
PS.Makar sam učestovao kao "poštar" pa me to malo opravdava :)

Mandrak је рекао...

Hvala, Slavko. Opravdao sam ti izostanak, ali naredni put nećeš proći bez ukora. :)

Uzgred, najmanje dva dana neću biti pri računaru, ali vi slobodno komentarišite i glasajte.

Tonci M је рекао...

Detaljnije popodne ako stignem, ali najbolji su mi radovi
10 i 15:-)

Tonci M је рекао...

I 12!

Tonci M је рекао...

Inače, uz poslanu križaljčicu koja se krije u gornjih petnaest (i mislim da je fenjeraš po kvaliteti, ali netko mora biti i najgori među najboljima :P), imao sam i jednu ambiciozniju, ali se ni nakon 2 puna sata nisam uspio potpuno izvući iz kombinacije, pa sa je zakasnio poslati. Evo i nje:
https://drive.google.com/file/d/0B0oRPPsNh7Dxa3BCdEhmOFQwdkE/view?usp=sharing

Ideja je bila gore lijevo napraviti kombinaciju s puno neočekivanih uzastopnih suglasnika (CD SNIMAČ, NSYNC, SKY GO), i onda nakon izlaska iz kombinacije uglaviti nefrekventna slova (SNJEGULJICA, DŽIJU DŽICU, ČRČKA), ali platio sam visoku cijenu (opskurna rječica (CRNI TIMOK), kratica (IRC), poprilično nepoznato prezime (BALJO)...). Sviđa mi se što sam je uspio učiniti malo modernijom s boy bandom, pokemonom i internet tv-om. Vidi se da ju je sastavio netko ispod 30 :P Ako budem imao vremena, komentirat ću sve križaljčice nakon što ih poredam, nadam se već sutra :)

Nedjeljko Nedić је рекао...

Moje eurovizijsko bodovanje:

12 bodova - broj 12
10 bodova - broj 3
8 bodova - broj 13
7 bodova - broj 4
6 bodova - broj 6
5 bodova - broj 15
4 boda - broj 10
3 boda -broj 8
2 boda - broj 7
1 bod - broj 14

Rešad Besničanin је рекао...

Koliko simbolike - u postu objavljenom 11.11. uzelo je učešće (uz blogogazdu) 11 autora! Prednost u mom bodovanju su imali radovi koji su sastavljeni isključivo od imenica, rešivost je takođe bila u prvom planu, posebno je bodovana upotreba većeg broja nefrekventnih slova (ali ne nauštrb rešivosti!) i minimalan broj reči u množini.
Dakle svi radovi kojima sam dao bodove sastavljeni su isključivo od imenica. Stopostotnu rešivost ima samo jedan sastav! Svi ocenjeni radovi imaju bar po jednu reč u množini, a četiri sastava čak po tri. Broj nefrekventnih slova je na zavidnom nivou, a jedan sastav (pod rednim brojem 13) ih ima čak 15!
Naposletku, evo i mojih ocena:
1 bod - broj 8
2 boda - broj 3
3 boda - broj 14
4 boda - broj11
5 bodova - broj 12
6 bodova - broj13
7 bodova - brpj 9
8 bodova - broj 15
10 bodova - broj 1
12 bodova - broj 7

Tonci M је рекао...

12: 10
10: 12
8: 15
7: 2
6: 6
5: 11
4: 4
3: 7
2: 13
1: 5

Dragan Dragoljević је рекао...

Код мене је систем оцењивања нешто простији. Пошто нисам дуго у енигматици као аутор, нисам баш свестан колико је потребно вештине за одређене комбинације, тако да ћу неке од ових укрштеница вероватно много више ценити када прође одређено време. Сада реагујем инстинктивно, може ме и једна реч купити, а највише ценим слабо рабљене властите именице као и укрштеницу као целину - да сваки појам буде интересантан. Мало ми је безвезе да оцењујем своје радове, па сам то прескочио, а морам рећи да је којим случајем Тончи послао ову другу укрштеницу на време, добио би од мене бар осмицу. :)

12 pts 6
10 pts 1
8 pts 7
7 pts 13
6 pts 15
5 pts 10
4 pts 4
3 pts 11
2 pts 5
1 pt 12

И не могу да провалим да ли је Младенов 6 или 13. :)

Mandrak је рекао...

Dobro ste počeli. :) Pratim šta se dešava, navijam za svog favorita (nije moj rad!) i nadam se da će se još neko uključiti u glasanje.

Rok je do nedelje u ponoć.

Zasad su se izdvojila 2-3 sastava, ali sve se može promeniti ako se javi još nekoliko sudija (da podsetim: pozvani su svi učesnici, kao i oni koji nisu učestvovali, a imaju ime i prezime; jedino se neće računati nepotpisani komentari ili oni koji su potpisani nepoznatim pseudonimima).

Mandrak је рекао...

Ja neću glasati, jer mislim da će rezultati tako biti objektivniji.

Pozdrav do nedelje!

Анониман је рекао...

Poštovanje,
Sve pohvale ovom blogu. bilo je zanimljivo proučavati ovih 15 križaljki meni kao rješavačici. Svaka je posebna na svoj način. Pokušala sam ocijeniti, a rezultat toga je ovakav:

12 bodova - broj 10
10 bodova - broj 15
08 bodova - broj 09
07 bodova - broj 03
06 bodova - broj 06
05 bodova - broj 08
04 boda - broj 11
03 boda - broj 13
02 boda - broj 02
01 bod - broj 07

Ovo moje bodovanje ne umanjuje kvalitetu ostalih križaljki. Uspješan rad želim svim enigmatima.
Gordana Samardžić

Mandrak је рекао...

Izgleda da niste baš raspoloženi za glasanje.

Ne znam šta da radim sa glasovima gospođe Gordane. :) Slutim da se iza tog imena ipak krije neki kolega (a ako se zaista javila nepoznata rešavačica, šaljem joj pozdrave).

Goran T. је рекао...

Svaki od ovih radova ima kvalitet i nezahvalno je davati tako drastične razlike u ocenama jer su u kvalitetu samo nijanse u pitanju. Mislim da nema urednika koji bi odbio bilo koji od ovih 15 radova. Iz bodovanja sam izuzeo ono što sam ja poslao jer ne mogu biti objektivan prema onom što sam ja napravio, a ostale radove sam rangirao ovako:

1 bod - broj 1
2 boda - broj 7
3 boda - broj 14
4 boda - broj 2
5 bodova - broj 6
6 bodova - broj 9
7 bodova - broj 13
8 bodova - broj 15
10 bodova - broj 12
12 bodova - broj 10

Pozdrav svima, a Mladenu hvala za igru koju nam je organizovao. :)

Mandrak је рекао...

Ok, glasalo je 5 učesnika.

Gordanini glasovi ipak neće biti uvaženi.

Анониман је рекао...

12-15
10-13
8-12
7-6
6-9
5-7
4-1
3-4
2-5
1-2

Pozdrav svima!
Ivan H.

Tonci M је рекао...

Mladene, možda je dobra ideja produžiti rok za jedan dan i poslati obavijest kod Slavka da ljudi dođu i glasaju: dobio bi sigurno puno kvalitetnih povratnih informacija od enigmata koji su često na blogovima (Luka, Ilija Đurković, Ilija Ozdanovac, može i Slavko glasati... ),a uostalom u zadnje vrijeme je vrlo prometno na blogu, tu su i Hajro, i Zlatko Delić i još puno njih...

Tonci M је рекао...

I usput, vidim da smo ja i Goran na istoj frekvenciji što se tiče medaljaša ;)

Goran T. је рекао...

Videh i ja to, Tonči. Samo objektivno i to je to. :)

Slavko Bovan је рекао...

Ovih dana sam vrlo zauzet neenigmatskim obavezama, a stigli su me i rokovi na ličnom i presonalnom blogu, pa ne mogu detaljno da se posvetim žiriranju.
Nisam u stanju napraviti listu 10 ukrštenica, ali mi se čini da bi na toj listi na prvom mjestu bila ova križaljka sa KRSTOKLJUNOM. (uz "manu" u donjem desnom uglu).

Радоја Рацановић је рекао...

Kad se već uhvatih u kolo, da odigram do kraja, kako otprilike glasi jedna narodna izreka. Potrudio sam se ove večeri da detaljno izanalaliziram sve radove; bodove nisam dodjeljivao svom radu, a raspodijelio sam ih na slijedeći način:

1 bod - broj 4
2 boda - broj 9
3 boda - broj 11
4 boda - broj 5
5 bodova - broj 13
6 bodova - broj 3
7 bodova - broj 12
8 bodova - broj 8
10 bodova - broj 10
12 bodova - broj 7.

Анониман је рекао...

Moji bodovi nisu bitni, ionako nisam stručna da ih dijelim. Htjela sam samo pokazati da vas prate i rješavači, ne samo enigmati. Iza mene stoji dugogodišnji rješavački staž, vjerojatno duži od mnogih enigmata. "Zarazila" sam i svoje sinove križaljkama. Poznata su mi mnoga imena enigmata, ali to ne znači da ovdje prepoznajem njihove radove. Svaka križaljka je posebna na svoj način. Eto, pratim vas i dalje :)
Gordana Samardžić

Анониман је рекао...

Pozdrav svima!
Svi radovi zaslužuju svaku pohvalu! Svaki rad pojedinačno ima osobenosti koje ga čine dobrim. Ja ne želim da glasam, znam kako je teško doneti odluku (iskustvo sa Une 2015)!
Moje učešće nadahnula je Mladenova inicijativa i poštovanje prema genijalnom Simonu Rackoviću i činjenica da sam u Prvom memorijalu 1973, kao saradnik Enigme sa nekoliko radova, osvojio drugo mesto, iza neponovljivog Veljka Dopuđe! Moj rad je omaž Minosu, sa svim slovima azbuke,sa namerom da bude van konkurencije, ali kada ga je Mladen uvrstio, našao se na listi. Hvala onima koji su mu dali bodove i prepoznali vrednost.
Veoma mi je drago da su učestvovali i ukršteničari mlađe generacije, a bilo bi mi drago da je bilo i onih koji su bili aktivni u doba "zlatnih godina" Enigme!
Žarko Đokić

Rešad Besničanin је рекао...

Vidim da i Radoja razmišlja kao i ja - dvanaest bodova je dao sastavu (očigledno Đokićevom!) sa rednim brojem sedam. :)

Mandrak је рекао...

I danas sam neplanirano bio odsutan, pa ste mogli da glasate skoro 24 sata duže... da ste hteli. :)

Bilo kako bilo, GLASANJE JE ZAVRŠENO.

Zahvaljujem se svima, uključujući i one koji nisu hteli/mogli/stigli da se igraju Evrovizije. Ako ste nestrpljivi, verovatno već znate koji je rad dobio najveći broj poena, a da biste saznali detalje - moraćete još malo da se strpite, jer će rezultati biti predstavljeni u sutrašnjem postu.

Gordana, žao mi je što ne mogu da uvažim Tvoje glasove. Bilo je pritužbi, a sama činjenica da najbolje rangirani rad nije dobio nijedan poen je delovala sumnjivo. Kao kad na Evroviziji vodi Grčka, a Estonija joj da nulu, Letoniji 8, Ukrajini 10 i Rusiji 12. Zasad mogu da kažem samo ovo: ako bi Tvoji glasovi bili uvaženi - pobedio bi moj favorit. Međutim, svi ostali glasači su učesnici konkursa, tako da ipak moram samo da ti se zahvalim na trudu.