23. 2. 2017.

Rozarije Miloske Venere

Pun entuzijazma i inspiracije, u jednom periodu sam pasionirano gonio sve moguće i nemoguće beline. Sada, nakon izvesnog vremena, u tim svojim enigmatskim vratolomijama vidim samo kotrljanje kamena zaludnosti uz prokleti breg. Prosto, okolnosti pod kojima sam pokušavao da se izrazim na taj način su bile ozbiljno i nepopravljivo iščašene, i jedina nedvosmislena poruka koju sam dobio od raštelovanog enigmatskog sistema ove zemlje je da treba da odustanem. I odustao sam.

No, pre nego što sam odustao, napravio sam sve ono što sam mogao da zamislim. I mnogo toga što nikada pre (a ni posle) nije viđeno u tom žanru. A sve bez ikakve podrške, bez ikakvih izgleda da će neko u tome što radim videti vrednost, i da će mi neko dozvoliti da se bavim enigmatikom. Upravo suprotno: za 80 ili 90 godina, koliko ljudi s ove strane Drine ukrštaju, zasigurno nije postojao niko čiji je trud bio tako i toliko zapišavan kao moj.

Ukrštenica koju ovde citiram je objavljena u listu koji je većini poznat po čudnom tretmanu saradnika. To dolazi otuda što je tzv. urednik umobolan, a pri tom je i enigmatska nula. Apsolutna nula (možda ću jednom objaviti nekoliko njegovih gnusnih radova iz Hupera, čisto da se kolektivno zgrozimo). E, u listu koji je on uređivao i ideološki oblikovao nije bilo lako objaviti ni ukrštenicu sa belinom 7 x 7 - jer od 14 reči, obrni-okreni, bar 2 nisu po njegovom ukusu, a lista zabranjenih pojmova je (bila) duža od liste dozvoljenih, s tim što toj drugoj listi nije bilo moguće pohvatati konce. Nikad se nije znalo šta će mu sutra zasmetati i šta će zabraniti,  tj. kakva će ga manija, fobija ili šizoafekcija obuzeti, a terapija očito nije bila efikasna, jer je vremenom bivao sve gori. Istorija svetske enigmatike verovatno ne beleži takav fenomen: radite besplatno tj. pomažete psihotičnom tzv. uredniku da zaradi za pasulj i lekove, a on vam se istovremeno po*ere i ispiša po gotovo svakom radu koji mu pošaljete.

Međutim, uprkos svemu, u tom listu je objavljeno više ultrabelih (ili po nečemu drugom specifičnih) ukrštenica u integralnom obliku. To su bile moje ukrštenice, jašta. Svi oni za koje je svaka belina samo belina, i svaki rekord u rangu sa "rekordom" Živote Stankovića, mogu da pošalju neko belo sočinjenije raspopljenom medvedu, tek da provere koliko su daleko od istine (i od enigmatike). Na primer, tzv. urednik jednog drugog beogradskog časopisa, iako je u životu napravio miljardu rekorderskih kombinacija sa nadevima za palačinke, razmrdavanostima i razgranavanostima, kod raspopa ne bi mogao da objavi ni kvadrat 5 x 5. 

Videvši Rešadov najnoviji rad tog tipa na blogu TIO, setio sam se ukrštenice sa Miloskom Venerom koja je objavljena u dotičnom listu 2012. godine. To je bila moja druga slobodna (ne molerska) belina 12 x 6 (prva je objavljena godinu dana ranije u Enigmi, kao replika na neke ranije Rešadove sastave), a ono što je čini vrednom pažnje (pored same činjenice da je neokrznuta prošla kroz vampirske zube) jeste proširenje 7 x 8. Tako nešto ranije nije viđeno ni u krajnje liberalnim enigmatskim novinama, gde su autori do mile volje mogli da konstruišu. Uz to, kombinacija je tako jednostavna i poznata da izgleda kao da svako očas može da napravi takvu, samo ako hoće. Pa... probajte (dabome, pojedinci bi uz pojačane napore uspeli da izvuku formu, ali bog sveti zna kakva bi to sadržinska salata bila). 


Elem, belina je proširena zahvaljujući pojmu ROZARIJE. Ako se vratimo na kazivanje o okrutnim kriterijumima tzv. urednika tog lista, biće vam jasnije zbog čega sam danima pokušavao da se setim gde sam nekada pročitao tu reč. Strašno mi je bilo važno da navedem dobar izvor, jer bez toga - mojoj kombinaciji je pretio masakr. Nije mi se baš dopadala pomisao da će raspop (ili njegov ušati asistent, klenjski netopir) dodati 2-3 crna polja i hladnokrvno mi srušiti čitavu građevinu. Istina, Damoklov mač je pretio i ukoliko opravdam pojam, jer kao što sam već objasnio, sa mentalno poremećenim ljudima se nikad ne zna (na fenomenološkom planu, nepredvidljivost je ono što ludake razlikuje od neludaka; recimo, da je tog dana imao napad, mogao je da kaže: "Miloska Venera? Ne može, seci!")

Kopao sam po knjigama, rečnicima, enciklopedijama - i ništa. U malom mozgu mi je pisalo rozarije, ali u RMS - u je evidentiran samo oblik rozario (te je množina rozarijirozarija). Na nekom ozbiljnom crkvenom sajtu sam, doduše, našao potvrdu, ali nisam očekivao da će raspop i netopir imati razumevanja za takvu referencu, niti sam imao osnova za nadu da će u pravoslavno-četničkoj atmosferi koja vlada u redakciji biti prihvaćena reč iz hrvatskih krajeva. A ipak bejah 100 % siguran da sam varijantu koja mi je potrebna sreo baš kod nekog tzv. srpskog pisca. Čak sam mogao da se zakunem da je reč o vrlo poznatom književnom delu.

Kad sam utvrdio da je to katolička molitva Gospi, znana i kao krunica (takođe: rožarija, ružarij, ružarija, ružarje itd. od lat. rosarium), osumnjičio sam dalmatinske pisce. Ali... svi su bili jednako sumnjivi: Ban, Ćipiko, Vojnović, Matavulj, Desnica. Gde da tražim? Tu sam posustao i ipak poslao rad bez valjanog izvora, i - na moje iznenađenje - uskoro je objavljen bez kasapljenja.

Mnogo kasnije, kako to obično biva, tražeći nešto sasvim peto - nabasao sam na Pripovetke Sime Matavulja (OVDE). I, zaista - u čuvenoj Povareti pisac je nekoliko puta upotrebio rozarije (a reč je u tom obliku navedena i na kraju knjige, u popisu manje poznatih pojmova). 

6 коментара:

Rešad Besničanin је рекао...

Sećam se ove strašne kombinacije iz vremena kada smo ja i Mladen prodavali "Enigmatiku" i "Razbibrigu". Odavno ne kupujem ta izdanja te ne znam ni ko su saradnici (mogu da pretpostavim) a nije mi ni bitno pošto više ne sarađujem sa tim novinama.
Opet moram da napomenem da je uz mene jedini Mladen uspeo da napravi tu čudesnu kombinaciju 121x6 i to dva puta (meni je to uspelo triput). A kako je uopšte nastala ideja o toj belini? Naime, smučilo mi se da iz dana u dan, iz nedelje u nedelju, gledam radove sa belinama 6x6 (najčešća belina u srpskim enigmatskim izdanjima, moglo bi se reći i do 85%) pa sam došao na ideju da spojim dve takve beline u jednu! I uspeo sam, kasnije sam to ponovio u još dva navrata. Jednom sam počeo od sintagme (na šestoj poziciji) DOTERATI CARA DO DUVARA, a dva puta je belinu krasila čuvena TANITA TIKARAM.
Eto, onomad mi je uspelo i da napravim po prvi put belinu 13x6. Isti dan sam poslao rad i "Enigmi" (ne verujem da će izaći pre juna!) i Slavku za blog TiO. Sve se gotovo samo posložilo, nisam se puno mučio praveći ovu belinu. Tražeći pojam JASANI krenuo sam najpre od YASANI i video da ima prilično dosta ličnosti sa tim prezimenom (uglavnom su to, gle čuda, bili Indijci) a onda sam nabasao na već čuvenog VIRAMA. Kad sam kliknuo na prevod teksta prezime se nije menjalo u DŽASANI ili drugo već je ostajalo JASANI. No bez obzira na sve, taj pojam se može opisati na još par načina - jedan je što kaže Jovan Nedić: crni jasenovi (pokr.).
Uostalom, ovo neka bude samo podsticaj za kolege koji se usude sastaviti nešto slično ovome.

Nedjeljko Nedić је рекао...

Ja još uvijek ne znam tko su raspop i netopir. Bjelina je odlična. Jedino što su mi, znajući da je na srpskome, sumnjivi pojmovi KAMERIRATI (ide li S) i DAMA S KAMELIJAMA (možda je SA). Jedanput sam s Miloskom Venerom sastavio bjelinu 5 x 13. Obojici čestitam na ovim bjelinama.

Mandrak је рекао...

Nedjeljko, kad rangiraš sve (žive i nežive) enigmatske autore sa ovih prostora po umeću i stvaralačkoj vrednosti, te dve persone su negde na samom dnu liste. Dakle, nema potrebe da znaš ko su, jer je kroz naše enigmatske hodnike za 90 godina prošlo na stotine takvih diletanata. U ovoj priči ih, uslovno rečeno, bitnim čini to što su tzv. urednici, a to u njihovom slučaju znači: kasapi-sadisti.
Kako su tako slabi autori uopšte došli u priliku da uređuju jedan list koji je već imao ime i nekakav ugled je priča o početku kraja srpske enigmatike. Debeli raspop je, recimo, išao okolo, moljakao, cvileo, kukao da mu daju stranu-dve, da ne crkne od gladi, da ne jede više samo postan pasulj (jer su ga u međuvremenu najurili iz crkve kao falsifikatora; on zapravo nije ni pop, nego lice sa kursom za crkvenjaka). Onda je urednik mekog srca umro, ovaj iskoristio tuđu nesreću... i eto. A ušati netopir je nađen na portirnici. Ili na ulici, u wc - u, svejedno gde.

Uzgred, nema ničeg sumnjivog u ovoj ukrštenici (da ima, oni bi to rešili po kratkom postupku). Već sam objasnio da ne postoji univerzalno pravilo za glagole stranog porekla kad je reč o sufiksu irati/ovati/isati. Koristi se ono što je zabeleženo u relevantnim domaćim rečnicima ili ono što je praksa nametnula. U ovom slučaju je reč o glagolu koji nije mnogo popularan, pa varijacijacije ne postoje (Vujaklija je evidentirao samo oblik kamerirati). Uz to, tu je moglo i amerirati (ne amerisati, jer i u srpskoj je aterirati, amerirati, alunirati itd.)

I S/SA objasnih nekom zgodom. "Dama s kamelijama" se u srpskom zove isključivo tako, a čak i kad bi negde bila zabeležana varijanta sa družim predlogom, to bi bilo pogrešno (kao što je pogrešno "Prohujalo sa vihorom"). A se dodaje samo kada naredna reč počinje suglasnikom koji se ne može izgovoriti uz S (dakle: burek s mesom, pita s makom, palačinke s kremom, ali burek sa sirom, knedle sa šljivama, palačinke sa džemom).

Nedjeljko Nedić је рекао...

Razumio sam. Hvala na pojašnjenjima.

Boris је рекао...

REAGIRANJE :

Ako ubacimo vodoravno redom : KOSTOBER-KOSTOBERINA, VELIZAR-VELIZARIĆ,EKRANIZACIJA-EKRANIZACIJE onda uz ROZARIJE s desne strane možemo dodati PISATI SE (ili RISATI SE), pa se tako bjelina proširuje i na 8x7.

Pozdrav !

Mandrak је рекао...

Pozdrav, Borise.

Da, izgleda da bismo još malo mogli da je proširimo... na o-ruk. :) Recimo, ovako: kostober - KOSTOBERINA, peskovitost - PESKOVITO ZEMLJIŠTE, kataliza - KATALIZATOR, Velizar - VELIZARIJE, prelivati - PRELIVATI SE, te uspravno imamo DIZATI SE i MENETIJE (Prometejev brat). Tako smo, uz proširenje 8 x 7 dobili i 9 x 6.
U tom slučaju bi trebalo skloniti Tamaru Stojmirov, pa bismo umesto RASTOVARIVATI imali ISTOVARIVATI, a vodoravno: TIMARISTAN (bolnica uz džamiju).
Uz "rastovarivati" može povratna zamenica, ali uz "istovarivati" ne zvuči dobro, pa bih tu stavio cp. Međutim, tako dobijamo lanac od 6 cp (što u tom listu nije dozvoljeno, maksimum je 5). Zato bih možda ubacio sintagmu STABILIZACIJA CENA (kod ludog raspopa verovatno ne bi prošla).