2. 11. 2015.

P-ukrštenica (edit: ekviinicijalka)

Poštovani posetioci (pored kurtoazije, u tom "poštovani" ima i dosta stvarnog poštovanja, ali samo prema onima koji su ga zaslužili, jer ja takvu robu ne dajem ni na veresiju, ni na kljakave noge, ni na lepe oči... U ovoj radnji je nebitno koliko imate godina, zuba u glavi, zdravih kostiju ili razreda škole - sve dok uredno plaćate ono što želite da dobijete, ako uopšte želite; Da podsetim, plaća se isključivo istim takvim poštovanjem, dakle ne pali ništa osim trampe, pa molim dobre i manje dobre namernike koji su navikli da sve kupuju novcem ili da dobijaju poštovanje na račun svoje gluposti, licemerja, bogougodnosti ili nekog sličnog kupona da promene dućan), ovaj blog je jedino mesto na kom ja, kao enigmatski autor, mogu do mile volje da promovišem svoje radove. Onemogućena mi je komunikacija sa širom rešavačkom publikom jer su svi štampani enigmatski mediji u rukama večno gladnih i udruženih mediokriteta (sa podvrstama: samoživi lopovi, neotesani KV majstori i rođeni Beograđani bez mature; ima i preklapanja), a ja sa takvima niti volim, niti umem da glumim kako volim da imam posla. 

Dugo (bogme, predugo) sam radio za rešavače iliti za enigmatiku per se bez ikakve nadoknade (čak ni u vidu elementarnog poštovanja), a - mimo svake logike - plaćao sam (ne samo poštovanjem, već, s oproštenjem, i novcem) da moji radovi stignu do ciljne grupe. Na primer, u vreme kad ni najveći fanatici i dokoličari nisu slali radove pokojnom uredniku jednog lista (ili su mu ih dostavljali na kašičicu), ja sam redovno pakovao po 20 ukrštenica (u po dva primerka) u najveće koverte koji mogu da se nađu u knjižarama, čekao red u pošti i slao preporučene pošiljke, slao, slao, slao (...), iako nisam dobio nijedan šugavi dinar za to (zapravo, dobio sam dve imejl-čestitke sa nekim kič ružama od nad-urednika). Ono što sam kasnije primio na ime zaostalih honorara neću ni da spominjem, sramota me je (zamislite tu bedu: neko vam obračuna 1200 dinara i bez blama vam to uplati na račun). Neću da spominjem ni to da sam ja - ako ne jedini - onda jedan od vrlo retkih koji su se sve vreme besplatno trudili da održavaju nekakav ugled tom časopisu, kako bismo i mi u Srbiji u XXI veku imali bar jedan (u naznakama savremen) enigmatski list koji prevazilazi toalet-papir enigmatiku onih KV majstora, i bar ponekad nudi retke i nesvakidašnje sadržaje, ali hoću još jednom da istaknem da je tome morao doći kraj. KV ekspert (odsek: 7 x 7, disertacija: Prostiravanost razgranavanosti) koji je nasledio pokojnika nema baš mnogo smisla za te budalaštine, on je još u fazi napipavanja da li je Katrin Denev ili Danev, ne goni ga nikakav fakultet, ništa ga ne opterećuje (osim mesta rođenja, jašta), a pored hroničnog interesovanja za enigmatiku, hronično je zainteresovan za još koješta, uključujući i zabadanje nosa u stvari koje ga se ne tiču, pa je posle svega postalo sasvim besmisleno vući magarca napred, tim pre što je taj isti magarac umislio da su bisage koje nosi njegovo vlasništvo.

Ja decidirano odbijam da idem nazad, a ako ne mogu napred, neću nigde ni ići. Nigde sa ovog bloga. Dobro mi je ovde, nikome ništa ne plaćam, niko me ne ponižava honorarima kojima mogu da kupim šećerno ništa, niko mi ne nalazi "greške" tipa "nije Nik Nolti nego Nolt" i - što je najvažnije - ne boli me više glava od mediokriteta. Zato, poštovani posetioci (nadam se da su ostali odustali od čitanja), jedino ovde mogu i želim da predstavim jedan - oprezno ću to reći jer enigmatika već ima dovoljno dugu istoriju da čovek lako može izmisliti i nešto što je odavno poznato - novitet: ukrštenicu u kojoj svi pojmovi počinju istim slovom.


Zasad je bez pravog naslova: u mom ogledu je korišćeno slovo P, te  je prvi sklop nazvan P - ukrštenica, ali je sama suština upravo u variranju tematskog slova, i zato valja naći opštije ime. Tematsko slovo može biti bilo koji samoglasnik ili suglasnik uz koji prianja drugi suglasnik (B, V, G, D, Z, K, M, S, T, F, H, C, eventualno R, Č, Š). Naravno, ukrštenica ne mora biti simetrična, a moguće je koristiti i ozbiljniju kombinatoriku.

10 коментара:

Dragan Dragoljević је рекао...

Вероватно нисам добро решио нешто у овом делу ПЕРИКОРП/ПРЕРАСТ. Остало је за мене решиво . :)

Подсетио си ме на једну моју укрштеницу коју сам ономад послао Енигми. Провукао сам кроз сред укрштенице једанаестослов ССССССССССС, и описао га као "гума издувава". Очигледно је било превише за Тошићев стомак, чим није објављена. :)

Mandrak је рекао...

Perikarp. Čudi me da je rešivo, ja inače pravim glavolomke. :)

Nekad su bile popularne te ukrštenice sa kolonama istih slova. Nisam odavno video.

Tonci M је рекао...

Možda je sa sastavljačke strane preporučljivije ovo sastaviti na format oblika zvijezde, u kojem i dalje svi pojmovi mogu započeti istim slovom, ali nema pojmova bez značenja (PP...PP). Čak je i lakše (zbog monotonog ulaza u križaljku), a ni vizualno ne bi izgledalo loše.

Ne sjećam se da sam ikada do sada vidio uradak u kojem baš svi pojmovi započinju istim slovom, iako sam, primjerice, naišao na one u kojima su određeni dijelovi križaljke konstruirani na taj način.

U ovoj je, npr., s lijeve strane glavne dijagonale isključivo P, a s desne Q (igra riječi na engleski izraz "mind your P's and Q's):
http://rexwordpuzzle.blogspot.hr/2011/07/cereal-with-propeller-headed-mascot-thu.html

Tonci M је рекао...

Što se tiče imena, POČETNICA mi djeluje evokativno.

Анониман је рекао...

Inovativno svakako! Čestitke za ideju! Podržavam ideju Tončija Milata da se konstruiše lik u obliku zvezde koji neće biti trivijalan.
Žarko Đokić

Mandrak је рекао...

Tonči, najpre sam zamislio zvezdu, ali teže je grafički pripremiti taj oblik, pa sam se opredelio za standardnu mrežu. Ista slova u prvom redu i koloni se mogu odmah uneti, možda je tako i bolje nego tražiti od rešavača da on to uradi.

Hvala na predlogu, zasad je najbolji. :)
I hvala Žarki na čestitki.

Анониман је рекао...

Vrlo zanimljivo. Ne znam koliko je i zahtjevno dok se neoprobam u ovoj vještini. Ne razumijem se pretjerano u te vrste, ali ovkav rad me asocira ne nešto vezano za "inicijale", budući da sve riječi počinju istim slovom, ma da mi se čini da već postoji nešto "inicijalno". Pozdrav. Novo

Mandrak је рекао...

Nije zahtevno, Novo, bar ne sa slovima kao što su P, T ili K i samoglasnicima. Ja sam se potrudio da i jednoslovi budu tematski, ali mislim da to nije neophodno.
Za naziv nam treba reč koja asocira početak reči, ako takva uopšte postoji, može da bude i latinska, pa bi se tu prefiks EKVI lepo uklopio. Recimo, EKVIINICIJALKA, EKVIMONOGRAMKA ili tako nešto. :)

Nedjeljko Nedić је рекао...

Mandrače, ovo ti je izvrsno. Nisam se jučer javio jer sam mislio da ću u svojoj pismohrani među križaljkaškim inačicama pronaći takvu križaljku, no nema je, a možda je nije niti bilo.Inače, mislim da "R" nije pogodno za ovu zavrzlamu. Čestitam na ideji i realizaciji.

Mandrak је рекао...

Hvala, Nedjeljko. Nema ovde neke velike invencije, toga se mogao setiti bilo ko, a nije nemoguće da je na našem terenu neko nekada radio nešto slično. I dalje mi se čini da je ideja suviše jednostavna da bi bila nepoznata.
Može i R, zašto ne?! Ima poznatih reči sa svim početnim grupama, osim RLJ, RF, RH, RČ i RDŽ.