12. 4. 2013.

Ukrštene reči Zorana Zeljkovića

Možda klasična ukršenica koju danas predstavljam nije spektakularna (naročito ako se uzmu u obzir mogućnosti, postignuća i reputacija autora), ali je neosporno da na veoma lep, umeren način reprezentuje nivo koji je nekada negovan i održavan u domaćoj enigmatskoj štampi.

Objavljena je u davno ugašenom časopisu "Politika Mozaik" (br. 94, 2. IV 1981.), a potpisuje je Zoran Zeljković (1936 - 2001). Zapravo, to je samo jedna od desetak vanserijskih ukrštenica u tom broju, a odabrao sam je pre svega zbog plemenite jednostavnosti koja "isijava" iz njene strukture. 

 Pdf bez rešenja OVDE.

4 коментара:

Unknown је рекао...

Poslije ovih korekcija blog još ljepše izgleda i sve je preglednije! Bravo Mladene!

Анониман је рекао...

Poštovani kolega Markoviću,
Ne bih se mogao složiti s tobom da je navedena ukrštenica vanserijska, i to iz više razloga:
1. Ima četiri reči koje završavaju na NOST (smislenost, pismenost, izmrcvarenost, iskrzanost)
2. Dve reči imaju isti koren (SMISLENOST, SMISAO)
3. Dve slične reči (STRA, OSTRA)
4. Tri tipične hrvatske reči (ŠKARE, ION, PIRAJA)
5. Dve reči koje sada prvi put čujem (TREBERT, ROTSI)
6. Vizuelni izgled ukrštenice, "bodu" mi oči tri crna polja u zadnjem redu, kao i lanac od šest crnih polja, a iz levog dela se moglo izbaciti jedno crno polje
Ovo je samo jedan u to vreme (1981) solidan rad, koji je mogao biti i bolji da je autor imao više hrabrosti ili vremena.
Ovo je moje prvo javljanje i drago mi je što je neko smogao pre svega smelosti da pokrene ovakav blog i da prikazuje magiju pojedinih autora, a što je najvažnije autorsku enigmatiku.
Pseći trener, pardon, Sreten Perić

Mandrak је рекао...

Hvala, Sretene.
Znate kako... viđao sam i mnogo bolje Zeljkovićeve radove (zasigurno i Vi), ali ih nemam u arhivi.

Mislim da Vaši argumenti ne obaraju tvrdnju da se radi o "vanserijskom", već o "savršenom" radu. Slažem se, ovo uopšte nije savršen sastav, a pošto sam pregledao više od 50 brojeva "Mozaika" - moram da kažem da je samo mali postotak ukrštenica bio vrhunskog kvaliteta u današnjem smislu. Ipak, malo koja deluje jeftino, sklepano ili „pesnički slobodno“. Mislim da je nivo jedna stvar, a perfekcionizam sasvim deseta, pa pošto više cenim ovo prvo (budući da perfekcionizam obično vodi nekoj vrsti preterivanja), želeo sam da predstavim jedan tipičan tj. umereni sastav renomiranog autora, kako bih ilustrovao "magiju" jednostavnosti.

Inače, meni ne smetaju reči koje se završavaju na NOST, tim pre što ih autor nije izmislio (kao rotiranost, treniranost itd.), već se radi o ustaljenim, uz to zvaničnim oblicima. STRA i OSTRA jesu slične po zvučnosti, ali ne vidim zašto bi ugrožavale jedna drugu. Dalje, kroatizmi su u to vreme bili deo našeg jezika, tako da to i nije neki minus (btw, zašto je ION hrvatska reč?). Trebert (Tony Trabert) je sad potpuno zaboravljen, ali ga se je pre 30 godina neko sigurno sećao... Rotsi je Rothesay (ispravno transkribovano).

Znači, od svih nedostataka koje ste pobrojali meni jedino pomalo smeta tzv. redundansa (smislenost-smisao) i eventualno ovih 6 vezanih polja (mada, u istom broju Boško Petrović ima lancac od 11 komada, Jelenković 9, Polić i Mlađenović po 7 - i to sve u nesimetričnim likovima, te zaključujem da se o tome jednostavno nije vodilo računa).

U svakom slučaju, voleo bih da mi pošaljete neki svoj sastav u kome ste izbegli sve zamke. Rado ću ga predstaviti na blogu.

Анониман је рекао...

Slazem se sa Sretenom kad kaze "Ovo je samo jedan u to vreme (1981) solidan rad, koji je mogao biti i bolji da je autor imao više hrabrosti ili vremena", mozda bih nesto drugacije argumentirao, evo jedan dodatak - mreza je definitivno odredjena dugim pojmovima (R.Roselini I izmrcvarenost) no lijeva strana je mogla biti bitno bolja, bjelina lijevo gore je preskupo placena crnilom koje je potpuno odvaja od centralne bjeline. Bilo bi zanimljivo idjeti sta je (u istoj kategoriji) objavljivano drugdje.

Pridruzujem se (ponovo) cestitkama za vrijedni i hrabri koncept bloga...

Hajro