Jedan od autora
koji su bili enigmatski heroji mog detinjstva (a ima ih 3 ili 4), jeste najveći
arhitekta u istoriji enigmatike, Iktin našeg doba, srpski Arhelaj, ili
jednostavnije: arh. Ivica Mlađenović – Arhim.
Bilo je nečeg
neobičnog, neodoljivog, artističkog u tim simetričnim skandinavkama, koje je
početkom devedesetih Arhim objavljivao u „Huperu“. Ja sam se tada, kao mlađi maloletni rešavač i
redovni čitalac tog lista, radovao njegovim usamljenim sastavima, koji su
gotovo uvek promovisali neko arhitektonsko delo uz pomoć simetrije, osmišljene baš za tu priliku. Retko sam uspevao da rešim celu skandinavku, jer
Arhim nije autor koji je mnogo vodio računa o poletarcima, ali su moji rani
pokušaji da „savladam“ te mreže – najčešće bili pravo uživanje.
Na osnovu svega
što sam kasnije video, a iz njegovog je opusa – zaključujem da je on jedan od
retkih autora koji idu iz krajnosti u krajnost: ili se zadrto pridržava
forme, ne mareći za rupe u sadržaju, ili
se potpuno posvećuje odabiru reči, bez ikakvog obzira prema formi. Njegove
„neformalne“ sastave sam, sasvim slučajno, otkrio u starom neenigmatskom
časopisu „Nada“, gde je u svakom broju
objavljivao po jednu malu, manje-više nehajno pripremljenu, ukrštenicu
na poslednjoj strani ljubavnog romana. Nijedan
od tih sastava nije specifičan po dometu, uglađenosti ili
izbrušenosti – već po plemenitoj spontanosti, koja je u savršenom skladu sa
ciljnom grupom te ženske revije i koja, kao takva, šarmira i osvaja.
Kada Mlađenović
gradi svoje čuvene simetrične likove – izvor šarma postaje sasvim drugačiji. On
je neko ko će, ako baš mora, bez pardona zavrnuti, iščašiti, modifikovati neku reč, poslužiti
se provincijalizmom ili nekim sličnim „izmom“ – samo da bi spasio svoju
građevinu. To, pretpostavljam, cepidlakama bez smisla za humor ide na živce, a
meni je uvek bilo interesantno, duhovito,
simpatično. Recimo, neću zaboraviti jednu – po svim standardima
neprihvatljivu, ali njemu ipak primerenu – reč: „povelj“, koju je u „Beokvizu“
opisao kao „povelja bez A“. To je bilo pre desetak godina, a tada se otprilike
i završila njegova enigmatska karijera. Danas nije aktivan, ali ni zaboravljen
(uostalom, ko bi mogao zaboraviti čoveka koji je na Beogradskom sajmu imao izložbu svojih enigmatskih
radova?!), pa koristim priliku da ovim postom podsetim kolege i sve druge
ljubitelje enigmatike na njegov lik i delo.
Skandinavka koju
predstavljam je objavljena u „Huperu“ br. 118, 4. oktobra 1994. godine.
Pdf OVDE.
4 коментара:
Pravo je uživanje čitati Mladenove stručne komentare i ostale lucidne opaske! Samo tako nastavi!
Ilija, od velike si mi pomoći pri odupiranju od utiska da je ovo što radim totalno besmisleno i bespotrebno. Hvala Ti, stvarno. Blog i postoji zbog pravih ljubitelja enigmatike, kao što si Ti. ;)
Mladenovi komentari i opaske su podjednako impresivni kao i sve ove ukštenice. Svi lepotu i magiju ukštenica prenosi na vrlo poseban način i nama koji se ne bavimo sastavljanjem istih. Takođe sam siguran da se njegov pristup ukštenicama neće svima dopasti.
Mislim da sam našao čoveka koji voli ukštene reči onoliko koliko ja volim rebuse:)
Dakle, samo napred!
Hvala, Dejane. :) Volim ja i rebuse, i anagrame, i razne sitne zagonetke... ali, u pravu si - ništa kao ukrštenice.
Moj pristup je iskren, trudim se da budem objektivan, realan... i mada znam da tako nekima idem na živce, nemam nameru da odustanem. :)
Постави коментар