25. 8. 2017.

Besne gliste

Pred polazak u Suboticu, setio sam se nedavne polemike o molerajima sa četvrtastim belinama i bez njih, i došao na ideju da iskoristim naziv predstojeće manifestacije za mali eksperiment. Naime, poneo sam sirovi moleraj  21 x 4 sa pojmom SUSRETI ENIGMATA SRBIJE, nameravajući da - kad nađem zgodan trenutak - uživo pokažem Novi Zekiću da kompletiranje takve ukrštenice zahteva mnogo više od prostog karikanja glista.

Najteži deo posla je, kao što sam ranije objasnio, pronalaženje adekvatnog četvrtog pojma. U ovom poduhvatu mi je nehotično pomogao Rešad Besničanin koji je u komentaru ispisao pojmove iz svojih moleraja: ispostavilo se da njegov OGRANIČENI SUVERENITET gotovo savršeno prianja uz SANTA MARIJA DELA SALUTE (iako se, zahvaljujući Lazi Kostiću, u srpskom jeziku dosledno rabi originalna grafija, transkripcija je jednako opravdana, a u ćiriličnim tekstovima i neizostavna). 

I budući da sam uspešno pripremio zadatak, preostalo je samo da serviram glista-belinu kolegi, i da gledam kako se preznojava. Poznajući njegove afinitete, pretpostavio sam da će potražiti zgodan prolaz za proširenje, jer on - da podsetim - zastupa vrlo ekstremno stanovište da moleraj, makar bio redak i ekskluzivan, može biti samo vizuelni dodatak četvrtastoj belini i ništa više od toga; jednostavnije: ako iz gliste ne izranja kvadrat minimalnih dimenzija 7 x 7, naš Novo kreaciju smatra neozbiljnom. 

No, nismo imali vremena za lajv eksperimentisanje, te je zadatak odneo kući. Juče je poslao na uvid dva pokušaja (prema njegovim kriterijumima - ne baš uspešna), a nije isključeno da će u bliskoj budućnosti, kada bude imao više mira i inspiracije, uspeti da pronađe luksuznije rešenje. 

Novo Zekić: "glista beline" 21 x 4
Zadatak je teži nego što izgleda, a da nije tako, svi presecajući pojmovi bi bili poznati i prihvatljivi. Ako se moler ne opterećuje dodatnim belinaškim ambicijama, a rukovodi se parolom "kad pronađemo 4 kongruentna pojma iste dužine - sve smo završili", razumno je očekivati da njegov rezultat bude sasvim pitak u sadržinskom smislu, da crna polja budu skladno raspoređena, i da postoji saglasnost krakova, što će reći: da se kombinovanje može nastaviti i van moleraja. 

Međutim, čini se da Novine eksperimentalne kombinacije nisu ispunile ta tri očekivanja: u sadržaju ima svega i svačega, crna polja su vrlo kritično pozicionirana (istina, dole nešto pregnantnije), a kraci na više mesta vode u ćor-sokak. Najveće postignuto proširenje je 7 x 5 (u oba slučaja).

Zapravo, moleraji sa četvrtastim proširenjima su izuzetno retki. Što su gliste duže, to su autorove šanse da iz njih izvuče pristojan kvadrat manje, i zato ni oni koji pasionirano moluju (poput Rešada) ne insistiraju na takvim vratolomijama. Drugim rečima, moleraj 21 x 4 sa belinom 7 x 7 nikada nije viđen. 

Nikada  - do danas. Eto, ja sam - u strogo eksperimentalne svrhe - sklepao jedan, i mada je kvalitet same kombinacije diskutabilan, ne bi se moglo reći da je pokušaj sasvim jalov: ako ništa drugo, ukrštenica je prilično rešiva. Prisustvo manje poznatih pojmova je bilo neophodno zbog strukture samog moleraja, a pre svega je trebalo učauriti problematični niz IRJI. Ne znam kako rade drugi, a ja u ovakvim slučajevima obično polazim od neke logične pretpostavke: ovde sam pretpostavio da postoji neki manje-više poznati Čeh čije se ime završava na IR, a prezime počinje na JI (Jirak, Jirasek, Jiraček), i uskoro stigao do nekadašnjeg višestrukog svetskog šampiona u kajak-slalomu koji se zove Vladimir Jirasek. Ostalo sam uklopio bez mnogo znoja: Oleg Kasini (eng. Oleg Cassini) mi je, igrom slučaja, odranije poznat kao lični kreator Žakline Kenedi, a izvesni indijski književnik Mani Madukar (eng. Madhukar) je nekom zgodom ušao u moju privatnu enciklopediju, te sam ga lako iskopao (kod nas je, inače, poznat po modernoj verziji "Kama sutre", pod naslovom "Kamatantra"). Onda sam konsultovao RMS (saseliti), geografske registre (Careva gora), tražeći rešenje za grupu NAIN pristao na pleme dnevnih leptirova Danaini, i na kraju me spasila umetnica u ikonopisu, Ana Ganić

Ako još neko želi da se okuša u izvođenju besnih glista na zadatu temu, rado ću objaviti repliku.  

Mladen Marković: moleraj 4 x 21 + 7 x 7

6 коментара:

Анониман је рекао...

Naravno da ću iznijeti svoju "odbranu" zbog počinjenog "nedjela". Prvo, "zadatak" sam shvatio kao interno nadmudrivanje, i nisam očekivao da rezultat vidim na "javnom mjestu". S toga su se okojasili pojmovi koji tu u ozbiljnijoj varijanti ne bi mogli naći svoje mjesto, a i promjenjiva su kategorija. O rasporedu crnih polja ni najmanje nisam vodio računa, jer u krajnjem nisam ni imao namjeru praviti ukrštenicu, nego isključivo; zadate pojmove uspravno dopuniti. Drugo, da bih mom shvatanju glista-bjeline dao kakav-takav "legitimitet", obrnuo sam "glistu" na leđa i "dopunio" je s druge strane, što čini drugu ukrštenicu koja nije "ni u kakvoj vezi" sa prvom, osim ta četiri pojmo data suprotnim redom i "sustanarskim" odnosom koji u "pravoj" ukrštenici ne bi bio moguć. Ta radnja je dodatno uslovila na oko nepovoljan raspored crnih polja koja meni u ovom slučaju stvarno nisu bila bitna. Treće, bez obzira na ne baš srećan izbor pojmova, zamolio bih te da mi ukažeš na neku od "svaštarija".
Novo

Mandrak је рекао...

Ne, ne... nema sa mnom privatnosti kad su ukrštene reči u pitanju.
Sve na sto, molim lepo, tim pre što si ti, Novo, onomad javno zauzeo stav koji je prilično neprijatan za sve nas koji povremeno ili redovno molujemo. :)

Hteo sam da ti pokažem, a svim ostalim čitaocima koji misle slično tebi, da nivelisanje nije samo smuti pa prospi. Treba uložiti puno truda i dosta vremena da bi finalni proizvod ličio na nešto, pa čak i onda kad čovek dobije repromaterijal na tacni - kao što sam ja u ovom slučaju ponudio - i to ne naročito čupav i nezgodan, posao nije puka igrarija.

Crna polja su najnezgrapnije nagomilana iznad gornjeg moleraja, a i ispod situacija nije sjajna. Ovaj donji, obrnuti je u tom smislu bolji.

Sadržaj... Ajmo ovako: ne može PARK TARA, to se zove drugačije; NAIAKO (možda "na inako")- ?; PIRJIN - ?; MRŠANAC - ?; ERAL -?; PREZES - ? O_FAC??? Druga: HARIMAN TAHIRI - ? NIANI - ? VERA KARIĆ - ? DIBE? I kako dovršti sve ovo?

Uzgred, ne razumem kako nisi imao nameru da napraviš ukrštenicu, već samo da uspravno dopuniš zadate pojmove. To onda nije ukrštanje, ne služi ničemu. Čovek koji dovršava moleraj mora voditi računa o dimenzijama mreže i o poziciji moleraja u toj mreži. Ja sam, recimo, odabrao širinu 15 (postojeći format, identičan onom sa Radetom Savićem).

Tonci M је рекао...

Misliš HARI MATA HARI?:D

Nedjeljko Nedić је рекао...

Ako moleraj ima dodatnu bjelinu, pa i 5 x 5, to je samo dodatni plus ionako vrhunskom uradku. Mislim da ne treba pretjerivati i da je bjelina 4 x 21 posve dovoljna.

Анониман је рекао...

Druže moj; greške pri kombinovanju su moguće, ali pri čitanju toliko grešaka nije baš uobičajeno. S obzirom na par bližih odredbi koje idu uz Taru, PARK TARA je jedino ispravan. NAIAKO ovdje nema ima ono što si ti napisao NA-INAKO, samo se kao što vidiš piše sastavljeno rečnik SANU 13/742. PIRJIN (Tajip), kurdsko žensko ime i ime istaknute kurdske aktivistkinje u SAD. MRŠANAC bi trebao biti stanovnik naselja MRŠE kod Sežane u Sloveniji. ERAL ima podosta značenja: grad u državi Tamil Nadu u Indiji, jezero u Francuskoj itd. PREZES zast. predstojnik iz lingvističkog opusa Stevana Sremca, Rečnik Matice srpske 4/921. O-FAC, pa do toga nisam ni došao. HARIMAN TAHIRI, e to ti je "provala godine" što bi rekli sugrađani pjevača iz "moleraja". NIANI, pokrajina u Senegalu, ima je čak i u Polićevim petoslovima, a prilično sam siguran da je sa transkripcijom sve u redu. VERA KARIĆ, Naša starija balerina, Enciklopedija Srpskog narodnog pozorišta. DIBE, kandski pjesnik Rudolf.
Druže moj,drugi put, molim te, "daj se kontrolirati", nemoj da me sramotiš.
Novo

Mandrak је рекао...

Jest, rđavo sam pročitao. Budući da sam progutao neka slova (npr. nainako), očito sam žurio. Nemam zamerke na pojam Hari Mata Hari.

Nisam mislio da nemaš izvore za nabrojane pojmove, Novo; nisi ti šarlatan, samo sam nabrojao ono što mi bode oči.

Ne znam da li može park Tara, po mom mišljenju - ne. Nacionalni park ima užu konotaciju od opšteg pojma park, a Tara je naziv konkretnog nac. parka.

Ako baš treba da objasnim zašto sam naveo to što sam naveo, dolazim u situaciju da napišem nešto što se inače govori početnicima: ne ukršta se nepoznato sa nepoznatim (dakle, pošto je npr. prezes nepoznata reč, ne može da se ukršta sa opskurnom Pirjin i mikrotoponimom Sakar; ili, da bi čovek odgonetnuo Dibe, morao bi da zna za Edredija, Ribaka i slavnu pokrajinu "Niani").

Uzgred, pošto je Polić utvrdio da je Niani u redu, bilo bi džaba da po milijarditi put pišem da u ovom jeziku koji zovemo srpski grupa IA pri transkripciji MORA da dobije intervokalno I, pogotovo kad se radi o geografskim pojmovima (pozivajući se na takve izvore, hipotetički enigmata može da upotrebi i npr. Aviano, Biaric, Siam... a zašto ne, i Austria, Italia, Libia).

U svakom slučaju, možeš ti to mnogo bolje, Novo. Nema smisla da rad bude kontaminiran masom čudnih pojmova iz starih ćitapa i bogzna odakle, kad ti tvrdiš da moleraj uopšte nije belina; ako nije, neka onda sve bude reprezentativno.