Na nedavno održanom SOZAH - u, jedan od najkomentarisanijih zadataka za rešavanje bila je klasična križaljka (ime autora poznato redakciji). Za razliku od križaljki koje su teške samo u sadržinskom pogledu, dok su deskriptivno obrađene uz manju ili veću brigu o rešavaču, tj. uz sugestivne, olakšavajuće opise - u ovom radu su upotrebljena sva tri teorijski moguća kriterijuma težine, te smo pred sobom imali križaljku sa 1) dvocifrenim brojem teških pojmova, 2) vrlo nehumano opisanu i 3) lišenu grafičkih elemenata koje obično nazivamo prelomima, što znači da su rešavači sami morali da otkriju sintagme.
Ako stvari posmatramo nezavisno od konteksta (a zaključak ni zavisno nije mnogo drugačiji), ovo je metodološki neispravna križaljka: ostavimo li po strani 5 dvoslova i pregršt troslovnih kratica (mnogi i to smatraju metodološkim falinkama) i fokusiramo se na sadržaj, primećujemo da je na više mesta ukrižano potpuno nepoznato sa potpuno nepoznatim, te su neki delovi toliko nerešivi da ih ni opisi ne bi mogli spasiti (a pri tom, autor se nije ni trudio da bude spasitelj). Najslikovitiji detalj je besmisleni niz slova EIL ("krater na Marsu") ukrižan sa jednako smislenim četvoroslovom ALI G ("lik Sache Barona Cohena").
Onaj ko je uspeo da se izbori sa prvim vertikalnim pojmom DRAMA U KAMBODŽI nije imao mnogo razloga za radost, jer je ta sintagma - ma koliko bila teško odgonetljiva - zapravo najrešivija! Sa njom se križaju jedan AKT i jedan DŽEP, no malo ko od nas je čuo za tu Pikasovu sliku i taj roman Agate Kristi. To znači da je većina bila prinuđena da rekonstruiše te pojmove - ali, kako ih rekonstruisati kad se ovaj prvi preseca sa francuskim gradićem (TOUL), besmislenim petoslovom MORRO ("rt u Čileu"), malo kom fudbaleru, a kamoli rešavaču poznatim pojmom ELVER (jedanaesterac) i šestoslovom OMARIK, koji je opisan uz pomoć Google map - a, te je neodgonetljiv (čovek može da otkrije 2 od 6 slova, ostala mora da nagađa dok ne dobije bilo šta što liči na reč).
U drugoj sintagmi je valjalo otkriti čega je to džep pun (pod uslovom da rešavač nije odustao kada je naišao na dva p bez preloma), a za to otkriće je bilo potrebno imati u malom prstu mikrotoponime Koruške (TRBIŽ), sve uloge Saše Barona Koena (pomenuti ALI G), dakako i filmografiju čuvenog Zrinka Ogreste (TU), te kompletnu ornitologiju sa sh prevodima (MODRAŠ; opis "plava čaplja" sugeriše samo prva 4 slova, jer se reč hipotetički može završavati bilo kako: modrak, modrik, modrek, modran, modrač, modreč, modrič, modraš, modreš, modrić, modralj itd).
U drugoj sintagmi je valjalo otkriti čega je to džep pun (pod uslovom da rešavač nije odustao kada je naišao na dva p bez preloma), a za to otkriće je bilo potrebno imati u malom prstu mikrotoponime Koruške (TRBIŽ), sve uloge Saše Barona Koena (pomenuti ALI G), dakako i filmografiju čuvenog Zrinka Ogreste (TU), te kompletnu ornitologiju sa sh prevodima (MODRAŠ; opis "plava čaplja" sugeriše samo prva 4 slova, jer se reč hipotetički može završavati bilo kako: modrak, modrik, modrek, modran, modrač, modreč, modrič, modraš, modreš, modrić, modralj itd).
Tako smo mi prosečni rešavači (da ne kažem paceri) došli u situaciju da izmišljamo rešenja, tačnije: da pravimo nove križaljke po datim motivima. Eto, taj Pikasov AKT S OGRLICOM je u mojoj režiji postao AKT SA GRLICOM (mada sam razmišljao i o gu*ici, jer ako bi u susednom, nikome poznatom pojmu, _ _ CE NA NASIPU, prva reč bila SRCE, LICE, MACE ili, da prostite, PICE - onda bi glasoviti rt u Čileu postao Morrs, Morrl, Morrm ili Morrp, a to baš ne može, pa mi je i slovno, a i vizuelno uz akt najbolje išla jedna gu*ica). Uz to, nije mi baš (bilo) jasno zašto je autor odlučio da niz ELV ne završi sa IS, kad su već ta dva slova bila slobodna (valjda se plašio da će s Elvisom još neko osim Pere, Valtera, Darka i Ilije uspeti da reši križaljku).
Ima tu još pojmova sa kojima se nije bilo lako izboriti (recimo, kad rešavač na jedvite jade shvati da se u međumurskoj narodnoj pesmi nešto dešava ćuku, sedmo slovo mora da lupi jer je mrtvo; može biti i "sedi" i "sede" i "seda"... a može se i zvati Sedo, zašto ne, pesma je to). Ima, bogme, i neispravnih: reč KARMAR ne postoji, a kiridžijski starešina se zove KRAMAR (pri tom, to se ukršta sa meni nepoznatim fudbalskim stručnjakom, te mi je R bilo nedokučivo; takođe O sa umlautom je opisano kao "strano slovo", što znači da je na tom mestu teoretski moglo da stoji bar 20 tuđih grafema), a nije baš izvesno gde i kada je igrao taj rumunski glumac Constantin SINCO kad ga nema čak ni na IMDb - u. I, naravno, umesto rumene jagode na šlagu, ovde se pojavio nekakav žuti cvet ... PETOPRST, ali već obrađen apsurdni pasaž (sa žitom) je pridev GUŠČJI učinio nerešivim (u mojoj verziji: mačiji).
Na kraju, ipak bih u duhu parole "neka cveta svaki cvet" predložio da se ubuduće - iz obzira prema našoj enigmatskoj tradiciji, a i prema ljubiteljima enigmatike koji su solidni u rešavanju i voleli bi da okušaju sreću na nekom narednom SOZAH - u, SES - u ili bilo gde - slične glavolomke ne nude na takmičenjima za obične smrtnike (idealnu primenu bi imale na turniru za urednike). Postoji sijaset efikasnijih načina da se napravi takmičarska križaljka koja je istovremeno metodološki ispravna, kvalitetna i diskriminativna. Ova nije ništa od toga, i njen jedini domet je oštra podela rešavačkog tela na superrešavače i pacere. To je isto kao kad bi na takmičenju Snađite se u šumi učestvovalo njih troje koji svakog dana prolaze kroz tu šumu i znaju svaki njen žbun, i 20 onih koji su mahovinu videli samo na slici. Nelogično.
U svakom slučaju, čestitke svima koji su stopostotno uspeli da rekonstruišu ovu čudnu kreaciju (i pozdrav za autora koji je u biti solidan križaljkaš, no ovde je verovatno namerno i namenski preterao, pa se u tom preterivanju malo pogubio; kako god, nisam želeo da ga pominjem po imenu jer ovo nije bilo ništa lično, već sasvim dobronameran osvrt na ne baš pozitivnu enigmatsku pojavu).
9 коментара:
Pozdrav Mladene.
Prvo ti čestitam na ponovnom aktiviranju bloga!
Za ne povjerovati, ovo mi nije najteža križaljka koju sam odgonetao na natjecanju. Na jednom takmičenju (neću kazati kojem) sam rješavao supertešku križaljku kojoj čak nisu bili opisani niti dvoslovi. Kao kod Mladena i ja sam se upecao na par zamki: AKT SA GRLICOM, a od brzine sam upisao PUK SEDI.(i poslije se dobro nasmijao sam sebi). Što je najgore ja sam znao za RUDIJA VÖLLERA, ali od "pregrijavanja moždanih vijegu" pri rješavanju prednjeg dijela križaljke sam upisao RUDI VÖLTEN
Ovo je bila križaljka za "mazohiste" i one koji se tako osjećaju :)
Слажем се са већином наведеног, али мислим да чак и Младен мора знати за легенду немачког фудбала Рудија Фелера. Такође, из моје перспективе, ни појам Али Џи није за куђење, јер је уз улогу Бората сигурно најпознатија Сашина улога у каријери.
Uh... ne mogu da ispopamtim sve te fudbalske legende, kraljeve, careve, šampione, zmajeve itd. Mnogo ih je, Dragoux, a ja sam već čovek u izvesnim godinama, svakog dana mi se sve više sužava kapacitet za skladištenje belosvetskih imena.
Isto važi i za Koena: silom prilika sam zapamtio njegov lik zbog agresivne reklame u doba Borata, a inače me zanima kao lanjski sneg. Nisam čuo za Ali Džija, ali evo... notiran.
I kod Felera je zapravo problem karmar, a ne samo prezime. Mogao sam da pretpostavim da je autor zamislio R, ali nisam ga upisao jer sam tu već shvatio da je reč izmišljena.
Ima još jedno djelo koje nije točno odgonetnuto. Nije UVRTA već U VRTU.
I ja sam pogrešno upisao dva slova, pa šta? Dobio sam dva boda manje. Ne podcijenjuj Zrinka Ogrestu, ove godine je još uvijek kandidat za stranog Oscara. Njegov film Tu je često u hrvatskim križaljkama, ajde stavi i ti TU pa da vidiš kako ćemo da ti ga opišemo.
Ima jedno pravilo koje ti vjerojatno ne znaš. Na prvensvima (državnim, svjetskim i sl.) se prave zagonetke tako da nitko ne riješi sve (čast iznimkama) i bude ih više nego što treba. I neka te ne brine, rješavanje je sasvim druga disciplina od sastavljanja zagonetki. Pozdrav, Pero
Hvala na ispravci, Pero. U VRTU sada fino zvuči, no trebalo je dosetiti se. A mnogo čega se odjednom trebalo dosetiti. :)
Protiv Ogreste nemam ništa, štaviše, dabogda dobio tog Oskara :D, čak sam u toku rešavanja pretpostavio da se opis već pojavljivao u mojim radovima, no čini mi se da je ovde suvišan (zbog nesrećnog žita).
Uzgred, ja nisam bio učesnik sa ambicijama (upravo suprotno: dogovorio sam se sa Skopalom da zajedno iskuliramo rešavanje :D, no, ljubazno sam pozvan, pa nisam mogao da odbijem). Dakle, ne bih voleo da neko pomisli da je ovaj osvrt nastao iz revolta (ja sam generalno jedva prosečan rešavač, a postoje i forme za koje sam duduk jer me uopšte ne privlače, kao ispunjaljke i pananagramke). Samo sam izneo utiske o križaljci koja mi je bila preteška (zaista odavno nisam rešavao takvu), pa sam bio slobodan da iz pozicije sastavljača proanaliziram sporne momente. Možda nisam u pravu, možda to tako treba, kapiram ja i posebnu priliku, i nameru autora... ali, i dalje mislim da je baš preterao.
Poređenja radi, talijanka je bila sasvim OK (bar za mene): dovoljno teška (tj. diskriminativna) i dovoljno rešiva. Metodološki bez greške.
Ova križaljka jeste teška (baš me zanima ko je autor) ali nije nerešiva - evo ja bih uspeo odgonetnuti 98%, verovatno bi mi, kao i Peri, ostala dva polja nerešena. :)
Nisi video opise, Reško.
Recimo, opštepoznati pojam OMARIK je opisan kao vrh u BiH.
Vodoravno: OAL - aviokod za Cacoal, ...ogrlicom, ovce na..., TRASK (lik iz filma "Istočno od raja"), MAINARDI (brazilski pisac, Diogo) i GORKI.
Ovu sam ja riješio i imao 4-6 pogrješnih slova. OMARIK sam odgonetnuo kao CMARIK jer se tražio aviokod nekoga grada u Brazilu koji počinje na "C". Völler mi je poznat, za TOAL znaju samo urednici (opisan je kao gradić u Francuskoj), za ALI G znam, no zaboravio sam da nema crtica pa sam pogriješio zadnje slovo, i ja sam upisao AKT SA GRLICOM, DŽEP PUN ŽITA nije nepoznat roman A. Christie.
Meni zapravo nije krivo što je križaljka teška, ali opisi su joj katastrofalni sa sitnim slovima. Zbog toga nisam uspio riješiti talijanku, neodstajalo mi je nekih 5-7 minuta, pa je moja ekipa ostala bez 30-35 bodova koliko bih dobio da jesam. Vrijeme za rješavanje ovakvih zadaća moralo je biti dulje od 1,5 sati.
Nisam sudjelovao pa neću pametovati o otme kako bih prošao (makar imam današnji Feniks, ali Mladenov članak sam vidio prije nego sam ga kupio, pa više nije reprezentativno pokušati riješiti ovo sam!), no izrazit ću svoje mišljenje o primjerenoj težini križaljki: mislim da su i otežani opisi i sintagme koje se ne mogu odgonetnuti od prve, već logičnim zaključivanjem, pun pogodak za križaljku na odgonetačkom natjecanju. Isto ide i za poznate osobe iz različitih sfera života (film, sport, glazba), koje će članovima različitih generacija biti različito poznate (ALI G i RUDI u istoj križaljci: odlično! neka svatko proširi svoje znanje!).
Ono u čemu se ne slažem s Perom je mirenje s evidentno opskurnim pojmovima jer eto, nije cilj da svi sve riješe. Ukrižati rt u NIkaragvi s brdom u Mongoliji je vrijeđanje ineligencije rješavača, i mirenje s činjenicom da će najboljega odlučiti puka sreća u pogađanju tih par polja, a ne vještina u odgonetanju. Križaljka je sastavljena sa specifičnom svrhom, što znači da se mirne duše mogla dodatno zacrnjeti, a tražene odgonetke podići na kvizašku razinu kako bi se diferenciralo rješavače: otežati opise, uvrstiti više stvari koje nisu učestale u današnjoj enigmatici, a ipak ostati s ove strane korektnog kad je u pitanju rješivost.
Zapravo, pregazit ću ono što sam rekao ranije i sa sigurnošću utvrditi da je rad, ovakav kakav je prezentiran, nerješiv. A to znači da nije pogodio " u sridu". Idealan zadatak će omogućiti najboljem da riješi sve upravo u zadanom vremenu i uz puno znoja, i da se pritom ne osjeća kao da je igdje trebao osloniti se na pogađanje.
Ovdje to autoru nije uspjelo (iako pohvale idu za smjer u kojem je krenuo u stvaranje ove križaljke).
Постави коментар