Mоžda niste znali da je reč pozorište prvi put zabeležena u XVII veku, kada je isusovac Bartol Kašić, prailirac, preveo Novi zavet na štokavštinu (kalk od lat. spectaculum). Reč τθέατρον je sa grčkog na crkvenoslovenski najpre prevedena kao pozorije, pa na slavenosrpski kao pozorje, a ilirci su sredinom XIX veka iz kajkavskog preuzeli kazalište (kalk od nem. schaubühne ili mađ. színház, prema Jonkeu). Tako je iz zapadne štokavštine istisnuta reč pozorište – i prepuštena leksičkom fondu istoka /takvih i obrnutih primera ima mnogo, ali o tome ću nekom drugom prilikom/.
Elem, na samom početku sedamdesetih, kada je zabavni program televizije Beograd bio neprikosnovena zabava miliona, jedan humorista je osmislio prvi domaći sitkom, bez velikih očekivanja i ambicija. Nije se moglo predvideti kako će publika prihvatiti novu formu, te su sredstva koja je televizija odvojila za taj projekat bila minimalna. Ili čak bedna. Desetak godina kasnije, govoreći o ogromnom uspehu serije POZORIŠTE U KUĆI, Novak Novak je objasnio da je to verovatno najjeftinija serija u istoriji RTB – a.
Čak ni kasnije, kada se ispostavilo da
je njegova „Mica – trakalica“ potukla sve rekorde gledanosti na JRT - u, suma
koju je televizija izdvajala za produkciju nije rasla. Iako je RTB od 1971.
producirala i emitovala program u boji, Pozorište u kući je snimano u
crno-beloj tehnici sve do 4. sezone (1980), a dotle su realizovane samo dve kolor
epizode (jedna nije sačuvana). Malo je
poznato da su glumci dobijali mizerne honorare, iako je popularnost serije
dobrim delom zavisila od njihovog šarma,
entuzijazma i stare slave. Iz tog razloga nikada nije završen dugometražni film
o porodici Petrović.
Naravno, ono što je Pozorište u kući
učinilo brendom je koncept blizak svakom
prosečnom Jugoslovenu: zumiranje blago karikirane beogradske
porodice, sačinjene od stereotipnih, a ipak autentičnih karaktera, dinamizirane
komičnim motivima i situacijama, i upotpunjene galerijom živopisnih likova. Drame su nastajale kad god je trebalo popraviti fiću, platiti struju ili
dočekati goste, a duhoviti i katkad budalasti raspleti su svakodnevicu podizali
na nivo skeča. Sve je tu bilo
stereotipno, samo je celina bila neodoljiva. Po JUS – u.
Scena iz "Pozorišta u kući" sa Ljerkom Draženović (1972) |
Olga Ivanović |
Radmila Savićević |
Ponajviše kao dekoracija, a onda i kao
figura za razvijanje intriga, tu je bila i vredna, prgava i lajava kućna
pomoćnica Tina, tobožnja rođaka iz Surdulice, vazdan u miniću a la Olivera
Katarina (Ljiljana Lašić), a za kompletan ugođaj se brinuo maestralni Dragutin
Guta Dobričanin kao Vasa S. Tajčić, predratni džentlmen sa mašnom i
kamašnama, Nikolajevićkin intimus i vlasnik velikosvetskog veltanšaunga. U
drugoj sezoni, kao opozit prefinjenoj tašti, u priču je ušla i Rođina majka
Vukosava Petrović, primitivka iz Pržogrnaca, volšebnica sa varjačom i dobra duša iz
naroda, koju je, razume se, punokrvno mogla da dočara samo Radmila Savićević.
Ludi i nezaboravni su i karakteri iz
trećeg plana: smušeni i dosadni nastojnik Čeda Mungos (Mihajlo Bata
Paskaljević), njegova prostodušna žena, nimfomanka Rajka (Olga Stanisavljević),
uvrnuti Teča Vukoje koji ne razgovara sa Nikolajevićima 20 godina, ali ih redovno
obilazi (Mića Tomić), kapljici i lumpovanju sklon Rođin stric Bokan
(Dušan Jakšić), nepodnošljiva Snežanina prijateljica Ana Šumović (Mirjana
Kodžić), Tinin ćaknuti dečko sa tikom u ramenu Soni Boj (Pavle Minčić),
bukvalni i smrtno ozbiljni pozornik Klativoda (Čedomir Petrović), nonšalantni Rođin kolega Tanasije Brkić (Predrag Tasovac), visprena seljanka Belana koja snabdeva porodicu organskom hranom (Kapitalina Erić), Belanin sin Sava (Slobodan Đurić) itd.
Snimljene su 84 epizode, tačnije: 90
tridesetominutnih, jer je u poslednjoj sezoni svaka od 6 epizoda bila dvodelna
(usput, tradicionalni koncept je tada sasvim obesmišljen). Desetak nije
sačuvano. Autor scenarija za najveći broj nastavaka (56 tj. 62) bio je Novak Novak,
18 priča je napisao Siniša Pavić, i mada je bio otvoren konkurs za scenariste –
ulov je bio slab i mršav (Novak je kasnije pričao da se nikome nije isplatilo
da gubi po 10 dana na pisanje epizode, te je on, kao idejni tvorac i najbolji
poznavalac svojih likova, jedini mogao da razvuče „trakalicu“ za jedno pre
podne i dobije honorar srazmeran trudu). Sve epizode je režirao Dejan
Ćorković.
4 коментара:
Izvrstan serijal. Kakva Dinastija, Dallas, Sokolov greben i svi ovi turski, meksički i brazilski serijali. Pozorište u kući bilo je super.
Zanimljivo da je sitkom (eng. sitcom, uobičajen prevod: komedija situacije, konotacija: radio i TV serije, ključno obeležje: nepromenljivo okruženje, nalik pozorišnoj sceni) postao planetarno popularna forma tek osamdesetih!
Od stranih serija, u Jugoslaviji je tih godina bez konkurencije bio "Gradić Pejton", od domaćih "Naše malo misto", "Ceo život za godinu dana", "Diplomci" itd.
"Pozorište u kući" je imalo svoje vreme, svoj kontekst, svoju izvornost, a samim tim i rok trajanja. Danas deluje naivno, i mada su se trudili da osavremene rimejk, to je bio stravičan promašaj (govorim o beogradskom, ne znam kako je prošao zagrebački).
Zagrebački je išao samo jednu sezonu. A što je bila češka BOLNICA NA KRAJU GRADA?
Nije mi taj naslov mnogo poznat. Izgleda da se radi o preteči dramskih serija sa bolničkom tematikom.
Pojam sitkom se odnosi samo na humorističke serije, pa bi tu spadala "Naša mala klinika", ali ne i npr. "Urgentni centar"/"Hitna služba".
Постави коментар