11. 1. 2022.

Odlazak genija

Duško Laštro, jedan od najvećih enigmatskih talenata u regionu i entuzijastični poklonik bele kombinatorike, iznenada je preminuo. Jedini enigmata koji je s prvim radom odneo pobedu na nekom velikom i ozbiljnom takmičenju, i ostavio iza sebe 59 iskusnih kolega. Prvi enigmatski autor koji je sklopio besprekornu belinu 9 x 9. Genijalac, divan kolega, blag i strpljiv čovek.

Duško je bio moja podrška, virtuelni prijatelj i neko ko se iskreno radovao svakoj belini u "Feniksu". Skoro da nema nijedne koja je objavljena, a koju već prvog dana  nije rešio, skenirao i poslao mi, uz obilje impresija i komentara. Tokom poslednjih godina razmenili smo na hiljade poruka, raspravljajući o tajnama kombinatorike i koječemu što ima i nema veze sa enigmatikom. Ponekad smo sastavljali zajedno, mada smo bili kompatibilniji kao teoretičari

Pretprošle godine, kada se navršilo 4 decenije od njegovog stupanja na enigmatsku scenu, sastavio sam mu specijalnu križaljku sa belinom 8 x 8. On je predložio da je preradim i da Duško Laštro postane npr. Duško Lokin kako bi sastav postao prijemčiviji širokoj rešavačkoj publici, ali ja sam hteo da u novinama izađe originalna verzija. Smatrao sam da je zaslužio da mu "Feniks" ukaže takvu pažnju, tim pre što je najbolji Aurelov đak desetak godina ranije baš tamo publikovao remek-delo bele kombinatorike. Nažalost, križaljka je objavljena kao domino, te je njegovo ime svedeno na jedan posve beznačajan niz slova. 

Još valja reći da se Duško Laštro još u ranoj mladosti opredelio za belu kombinatoriku i da je sa nevelikim iskustvom, onda kada su velike četvrtaste beline bile prava retkost, kao od šale klepao križaljke sa kombinacijama 7 x 7. No, ubrzo se posvetio profesiji i zapostavio enigmatiku, premda je nikada nije napustio. I zato je njegov intermitentni i hobistički enigmatski put fascinantan: kad god bi se vratio, bio je još bolji, uvek spreman da blesne u punom  sjaju.

Počastvovan sam što sam ga poznavao. 


1 коментар:

Predrag Bošnjak је рекао...

Svaka čast Mladene!
Ode Duško ode i Labos...i meni je bila velika čast s njim surađivati!
P.Bošnjak