6. 11. 2013.

Sećanje na Bažika

Jedan od najboljih anagramista u istoriji naše (i jugoslovenske) enigmatike (nadaleko čuven po Puškinu), Jan Bažik (1957 - 2007), bio je i sjajan ukršteničar. Oduvek sam mislio da je enigmatika, zapravo, primenjena matematika, i da su vlasnici matematičkih umova predodređeni za vrhunske enigmatske domete. Moguće je da sam taj utisak kao dečak stekao zahvaljujući njemu - on je bio jedan od retkih popularnih enigmatskih autora koji su mi bili poznati likom i profesijom (sa TV - a). Bažik je bio matematičar, inteligentan i precizan, i u njegovim radovima je gotovo uvek sve bilo cakum-pakum.

Kako je Bažik sastavljao ukrštenice? Pa, otprilike, pridržavajući se istih principa kao i Železnik, uz svest o sasvim prosečnom rešavaču, koji ne mora mnogo da se pomuči da bi nešto naučio i koji mora lepo da se zabavi. Istina, ja sam njegove radove brzo prerastao (listajući retke sačuvane primerke enigmatskih listova od pre 15 i više godina, primećujem da sam njegove skandinavke redovno preskakao), ali sam u principu cenio taj moderato stil, i nalazio da je za sastavljača najpametnije da brine o prosečnim rešavačima tj. o većini. Čitajući Bažikovu biografiju u "Leksikonu srpskih enigmata", shvatam da sam bio u pravu: Lazarević i Vuković govore o njemu kao o autoru koji je bio omiljen kod rešavačke publike.

Njegova tipična skandinavka je obavezno sadržala običan kvadrat 6 x 6 (za neupućene: kada autor stekne rutinu, ne treba mu više od 5 - 10 minuta za postizanje lepe, savršeno rešive kombinacije tog tipa), a pošto je objavljivao mnogo i često, držao se je najjednostavnijeg i najpopularnijeg modela: dijagonalno ST, NT, ND i sl. Međutim, za razliku od nekih manje talentovanih autora, koji takođe pribegavaju tom modelu, ukrštenice Jana Bažika je milina rešavati (to tek sada vidim). Iako sam se u ono vreme najviše radovao sastavima manje produktivnih sastavljača, poput Radoje Racanovića, Ratka Stojkovića ili Nebojše Dragomirovića (Dopuđa se podrazumeva), jer sam se na neki način osećao čašćeno kada primetim da je autor uložio poseban trud ili ispoljio neobičnu kreativnost, nikada nisam potcenjivao sastave Milinka Pučijaševića, Vojislava Skoka i ostalih predstavnika "zlatne sredine", gde je (po svom opredeljenju) spadao i Bažik. 

Elem, klasična ukrštenica koju predstavljam je podelila treće mesto sa Dokićevim i Perićevim sastavima na MINOS - u 1990. Po formi nije baš tipična za Bažika i to je, u stvari, jedini njegov rad sa belinom 8 x 8 koji sam u životu video. Ne mogu da kažem da je belina sjajna, ali je u svakom slučaju vredna pažnje, tim pre što 90 % autora nikada nije postiglo dobru kombinaciju tih dimenzija. Komentar žirija je bio sledeći: "Vrednost rada je belina 8 x 8. Težak izlaz iz nje je delimično rešen. Reči su uglavnom stereotipne, ali korektne i prepoznatljive. Slabosti rada su karakteristične za ovu sastavljačku tehniku. Visok tehnički nivo autora."


Pdf OVDE.

10 коментара:

Анониман је рекао...

Necesh valjda jubilej najdraze ti enigmatske vrste obiljeziti gashenjem bloga. Valja razvijati postojece, pokretati nove (enigmate i blogove), vrijedi to truda.
Hajro

Rok Ban је рекао...

Zaista bi bila šteta da se blog ugasi.
Ova serija je izuzetno zanimljiva i poučna za sve koji vole enigmatiku. Nadam se da će Mladen smoći snage i volje da nastavi svoje prestavljanje na blogu.

Mandrak је рекао...

Jubilej sam obeležio pokretanjem bloga, a najpametnije mi je da početak drugog veka ukrštenice propratim otkazivanjem vernosti kraljici. Realno, ja sam njoj dao mnogo više nego ona meni, a pošto će u novom veku biti još veća cicija, bilo bi uzaludno da joj i dalje služim.

Verovali ili ne, da nije bilo ovog bloga - niko ne bi evidentirao neka enigmatska postignuća... i to uglavnom moja. Mene godinama niko ne uzima za ozbiljno, a pošto imam prezriv odnos prema enigmo-klanovina, moji rekordi nisu "klupski" i niko ih nigde ne beleži (važno da su mnoge tuđe enigmo-budalaštine uredno arhivirane i publikovane u knjižurinama sa tvrdim koricama). Takođe, mene mnogi i dalje smatraju početnikom (prošlo je tačno 13 godina od objavljivanja mog prvog rada) i "dečkom koji obećava", mada sam skoro sva svoja obećanja već ispunio. Da objasnim: 80 - 90 % mojih rekorda i noviteta je već izašlo u komercijalnim listovima, bez ikakvih izmena - što znači da oni ne spadaju u rekordersko-paradersku enigmatiku, već u komercijalnu. Ako neko misli da je lako potući rekord iz "Beokviza" ili neke slične novine u kojoj je sve moglo da prođe, a objaviti svoju repliku kod Nerona, neka proba. Meni je taj Neron uništio otprilike 10 % vrhunskih radova i njih ne računam u svoje zvanične podvige (uništio mi je i oko 50 % prosečnih, ali to sada nije tema).

Eto, u tom smislu je ovaj blog (bio) koristan. Čitalaca je bilo više nego što sam očekivao (na dnu strane su isključivo vaši pregledi, jer sam ja svoje još u startu isključio). Takođe, jedan stariji kolega je juče zvao da me obavesti da priprema knjigu na bazi ideje ovog bloga (da li je koncept nastao pre ili posle mog - nije ni važno, mada mi je drago što sam možda inicijator jednog lepog projekta). Dakle, sve što ne budete videli na mom blogu - videćete u toj knjizi.

Миле Јанковић је рекао...

Bilo bi dobro da postaviš na blog sve tvoje rekorde koje si oborio ili izjednačio. Da ih i mi ostali vidimo (ili možda i oborimo ili izjednačimo).

Mandrak је рекао...

Aha, ti ćeš sigurno da ih poobaraš.

Ipak, tebi za ljubav, mogu da nabrojim ono čega se setim, a ti budi strpljiv, pa ćeš mnoge stvari videti na blogu.

"Enigmatika" i "Razbibriga" (2011 - 2013):

1) belina 6 x 6 sa 5 tematskih pojmova (nekoliko komada, jedna predstavljena na blogu),

2) belina 7 x 7 sa 4 tematska pojma (skandi sa Ivanom Peters),

3) belina 7 x 7 sa centriranim učaurenim pojmom tj. imenom ličnosti sa slike (5 ili 6 komada),

4) belina 6 x 7, sa dijagonalnim konačnim rešenjem (L. Armstrong),

5) belina 8 x 8 (jedina objavljena u čika-Dragijevom mandatu),

6) belina 7 x 8 sa dva tematska pojma (D. Mijatović i M. Madžgalj),

7) molerska belina 15 x 5 (skandi G. Stojićević),

8) belina 12 x 6, sa proširenjem 7 x 8 (Miloska Venera),

9) 5 ili 6 skandinavki 1 + 2 sa atipičnim belinama,

10) belina 6 x 6 sa učaurenim pojmom MERI DŽEJ BLAJDŽ (objavljeno u poslednjoj "Enigmatici"),

11) belina 24 x 4 (pretprošli post; to je, inače, apsolutni rekord po dimenzijama),

itd.

Imam i gomilu uništenih: Nikolić & comp. su mi docrtali po jedno cp u 5 ili 6 skandinavki sa minimalnim brojem cp (24, rekord drži Rešad). Izdvajam skandi sa Elom Ficdžerald (koja u objavljenoj verziji ima 25 cp), jer sadrži 4 tematska pojma.

Skandi Lepa Brena sa 6 tematskih pojmova u belini su mi rearanžirali zbog slike (prorez je bio 8 x 7, a Nikolić je odlučio da mora biti 9 x 7).

Molersku belinu 21 x 4 su izmasakrirali zbog pojma POVEST, jer Nikolić smatra da to nije srpska reč.

Molersku belinu u skandi 1 + 2 su mi uništili 2 puta. Jednom zbog pojma ĆIĆI (Njegovo Preosveštensvo Čika-Dragi je ukinuo sve pojmove u vezi sa Hrvatskom), a drugi put iz nepoznatih razloga.

"Enigma" (2011 - 2013):

1) imenarka (nekoliko komada) sa PDR preko 4, 5,

2) belina 6 x 9 u gornjem levom uglu, pored slike, bez korišćenja rubnih polja (skandi Severina Vučković),

3) belina 12 x 6 (klasična ukrštenica, Milan Kalinić),

4) oko 20 skandinavki sa 12 cp (i prorezom 6 x 5),

5) molerska belina 18 x 4 (klasična ukrštenica, predstavljena na blogu),

6) molerska belina 17 x 4 (skandi N. Milivojević),

7) molerska belina 11 x 6 (skandi T. Dapčević, predstavljena na blogu),

itd.

U narednim brojevima "Enigme" ćete videti (a onda ću to predstaviti i na blogu):

a) prvu belinu 6 x 6 u istoriji enigmatike sa 12 tematskih pojmova (imenarka),

b) belinu 10 x 7 (izjednačen rekord sa Zekićevim),

c) molersku belinu 17 x 4 sa 2 tematska pojma,

d) tematske imenarke (sa prezimenima svih saradnika "Enigme"); to su, inače, tematski radovi na 2 nivoa;

e) palindromnu ukrštenicu,

itd.

Zadovoljan?

Unknown је рекао...

Mladene, kako god da odlučiš o nastavku rada bloga, već si učinio veliku stvar i razdrmao enigmatsku scenu svojim odličnim i britkim tekstovima i komentarima. Pohvalio si one koji to zaslužuju, a vjerujem da i oni koje si potkačio i razotkrio to takođe zaslužuju. Sebe si do kraja uložio u sve ove postove, a na dobitku su bili svi iskreni ljubitelji kraljice zagonetki. Rado sam pratio tvoj blog, uvijek si imao nešto novo i zanimljivo da ispričaš.
Mnogo bi me radovalo da se i dalje družimo na ovom mjestu!
Sve najbolje i pozdrav

bb је рекао...

Au!!! I ja sam najbolji i volem sebe, al' ovo je teško izmeriti!!

bb


Odobriti ili ne - pitanje je sad?

Mandrak је рекао...

Odobravam bez dileme.

Inače, verujem da si i ti najbolji, dragi B. B. (Boris Beker? Brižit Bardo? Beki Bekić?). Ovde samo najbolji ostavljaju takve komentare. :)

Миле Јанковић је рекао...

Stigao domaći zadatak
http://srpskaenigmatika.blogspot.com/2013/11/mega-belina-14x6.html

Molerski radovi је рекао...

dlican blog koristan skroz