1. 11. 2013.

Magični Goja

Ovaj enigmatski mag stvara već 40 godina. Nenadmašan je u sastavljanju magičnih likova, a kao kuriozitet treba izdvojiti njegove čuvene kvadrate 9 x 9, koji će još mnogo godina, ako ne i zauvek, ostati nedostižni za većinu svetskih autora (i korisnika programa). Naravno, maestralan je i kada su ukrštenice u pitanju, a u njegovim radovima se na momente mogu naslutiti i klice genijalnosti. Ponekad je Goja, ponekad Jago, predstavlja se i kao Argiolog, Paleolog, Igor Galo, a trag zavarava i promenom pola, pa je katkad Gordana Glorija. Maestro se, zapravo, zove Jadran Goloigra.

Već dugo pokušavam da pronađem jednu dobru, reprezentativnu ukrštenicu ovog autora, imajući na umu njegovu reputaciju, ali i očekivanja posetilaca bloga, no to uopšte nije bio lak posao. Goloigra je neko ko definitivno može više od većine, ali često "pada" na sitnicama: mnoge kombinacije koje sam video deluju impresivno, i svuda se zapaža da je autor uložio mnogo poštenog, mukotrpnog rada da bi ih proizveo, ali vrlo često nedostaje malo "glanca" da bi celina bila savršena. Nemate nikakve šanse da pronađete neki njegov rad koji, recimo, sadrži "normalnu" belinu, i što se tiče dimenzija, i što se tiče sadržaja. On uvek sastavlja ambiciozno, idući svojim putem (da ne kažem: putem kojim se ređe ide), i poštujući neke svoje zahteve i standarde; zato je njegova tipična belina sklopljena iz (višestruko) prelomljenih reči, uz  insistiranje na Vukovim slovima, što zajedno dovodi do prisustva nekih naizgled čudnih, sasvim retko korišćenih pojmova. Međutim, te pojmove bez problema možete pronaći u rečnicima srpskog jezika, pa dolazimo do zaključka da je ono što ponekad izgleda kao nedostatak - zapravo vrlina Goloigrinog rada: on neguje i propagira sopstveni jezik, pronalazeći u njemu inspiraciju i građu za svoje neobične kombinacije. Uz Perića, on je autor koji najviše vodi računa o čuvanju kulturne baštine od zaborava.

Ukrštenica koju predstavljam ima neke od navedenih karakteristika, ali je prilično umerena (s obzirom na to kakvim je bravurama sklon Goloigra). Važno je reći da nije dosadna, nije iskonstruisana i nije teška. Pojmovi su odgonetljivi, sintagme korektne, u belini nema prideva, broj stranih reči iznosti 3 tj. 4 /16, broj glagola je sveden na 2, a tu je i dvostruko Č. Duhovitost koja spašava kombinaciju je očigledna kod pojma KRETENIZACIJA, a strukturalno i sadržinski najvrednija reč je GRNČARIJA. Zapravo, videćete i sami da je ovo jedan veoma komercijalan sastav Jadrana Goloigre, koji pri tom zadržava sve odlike njegovog uobičajenog pristupa. Možda u tehničkom smislu nije savršen, ali u svakom slučaju zaslužuje da se nađe na ovom blogu.

Kako sam izabrao baš ovu ukrštenicu? Pa, malo ko bi mogao da pretpostavi da sam se poslužio preferencijom koja nema ama baš nikakve veze sa enigmatikom: ja sam veliki poštovalac lika i dela Novaka Novaka. :) Volim njegov smisao za humor, i, uopšte, odgovara mi njegov TV stil. Kao mali sam zavoleo "Pozorište u kući" (gledajući reprizu na 3. kanalu), i ta serija je do danas ostala moj omiljeni domaći sitkom. Pored Novaka i njegovog humora, volim i patetično-štrebersku glumu Đuze Stojiljkovića, lakrdijaštvo Olge Ivanović, genijalnost Gute Dobričanina... Potrefilo se da mogu odjednom da pomenem dve dobre stvari: rad Jadrana Goloigre i seriju "Pozorište u kući", i nisam to hteo da propustim.

Objavljeno u "Izazovu" br. 5, februara 2010. godine.


Pdf OVDE.

4 коментара:

Анониман је рекао...

Pozdravio bih Goloigrino pojavljivanje, jer je stvarno bilo krajnje vreme da se ovaj mag enigmatike pojavi na ovom mestu. Skroman, nenametljiv s fotografskim pamćenjem reči (gde se u kom rečniku nalazi), on je maltene u stanju sve, šta god poželi, da sastavi. Već par godina ne objavljuje, jer naprosto nema gde, a to je izgleda sudbina većine velikih majstora enigmatike.
Inače ovaj "Izazov" br. 5 sam pravio da bude za čistu peticu. U tom se broju nalaze dve beline 8x8, pomenuta Goloigrina i moja, jedna belina 10x7 Nova Zekića (prezentovana na ovom blogu), kao i još dve beline 8x7 moje malenkosti i prva palindromna devetka u srpskoj enigmatici od koga drugog nego od Goje. Mel Mandraković je verovatno primetio i duplericu sa belinom 7x6 u kojoj je pet tematskih pojmova, opet od moje malenkosti.
Lozničanin

Unknown је рекао...

Šteta što nema velemajstora Jadrana više zastupljenog u enigmatskim krugovima poslednjih godina. Od najranijih dana zanimanja za enigmatiku pamtim njegove bravure i uvijek sam mu se divio. Veliki pozdrav i poštovanje ako ovo čita!

Mandrak је рекао...

@Sretene, naravno da sam primetio tu duplericu, i planiram da je predstavim do kraja godine. "Izazov" br. 5 je i po mom mišljenju najbolji (inače, dobio sam ceo komplet u Vranju, pa se ovom prilikom javno zahvaljujem Sretenu).

Mandrak је рекао...

E, da! Sutra, a verovatno ni u nedelju, neće biti post(ov)a. Nisam imao dovoljno vremena poslednjih dana, a i sada ne znam šta ću pre.