21. 7. 2017.

Kad sam bio mlađan moler ja (3)

S obzirom na to da se poslednjih dana pod znak pitanja stavlja vrednost moleraja sa mnogo dužim rečima, reklo bi se da nema mnogo smisla citirati ukrštenicu bez beline u kojoj su jednostavno naslagana četiri trinaestoslovna pojma. 

Međutim, nesvakidašnji enigmatski sastavi se moraju vrednovati uz uvažavanje realnih ograničenja i zahteva koje autor ima pred sobom. U ovom slučaju je reč o sitnom liku (13 x 10, uz obavezan izrez 3 x 4) u koji je vrlo teško uglaviti veliki moleraj, a izbeći suvišna crna polja, masu dvoslova i troslova, i ostati na nivou vizuelne dopadljivosti. Takođe, budući da je rad objavljen u staroj Alo razbibrizi (u oktobru 2011), valjalo je sadržinski ispoštovati enigmatske potrebe čitalaca tog lista, što znači: što pitkije i što rešivije. Povrh svega, bilo je neophodno ubaciti još jedan tematski pojam, a pošto je pevačica sa slike u to vreme imala samo jednu pesmu glomaznog naslova, nađeno je solomonsko rešenje u vidu demografskog podatka.

To nije bio nimalo lak zadatak, a da jeste - verovatno bih češće pravio takve ukrštenice. Na ovom formatu je lakše sklopiti 7 x 7 (što po površini otprilike odgovara moleraju 13 x 4), a gotovo je nemoguće izvući veliku četvrtastu belinu iz naslaganih trinaestica


Edit: remake 2017:



4 коментара:

Nedjeljko Nedić је рекао...

Posve solidno. Zanimljivo, riječ ELEMENTARIZAM nemam u Trinaestici. Gdje si je našao?

Mandrak је рекао...

Pa, verovatno sam je najpre sreo u Radonjićevom "Uvodu u psihologiju", a tokom studiranja mi je postala uobičajena, svakodnevna. To ti je kao da pitaš kuvara od koga je čuo za reč flambiranje.

Ako baš tražiš da se pozovem na neki hrvatski izvor na glasu, slučajno znam - jer sam već dva puta koristio ovaj pojam u Feniksu. :)
Dakle, HE LZMK, natuknica: strukturalistička psihologija.
To značenje je sasvim usko i odnosi se samo na Vuntov i Tičenerov strukturalizam, u kojem se pod elementarizmom podrazumeva krajnje pojednostavljivanje psihizma postuliranjem elemenata (oseta, predstava i afektivnog tona) koji se samo kombinuju (po zakonitostima tzv. mentalne hemije).

Sve u svemu, pojam elementarizam se sreće i u drugim disciplinama (arhitekturi, slikarstvu), a značenje je u suštini isto, samo je primenjeno na konkretnu materiju.
Opis koji ja koristim je namenski sklepan da bi bio što sugestivniji i što univerzalniji.

Mandrak је рекао...

Postavio sam i novu verziju. Htedoh da proverim kako bih sada, posle 6 godina, dovršio isti moleraj.
Dvoslov sam morao da ponovim zbog fiksnog tematskog pojma.

Rešad Besničanin је рекао...

Ova nova ti je daleko bolja! :)