16. 10. 2013.

Skandi sa 6 tematskih pojmova u belini

Postoji jedna enigmatska redakcija, sastavljena od kojekakvih pseudoenigmata, čiji su dometi u ovom poslu toliki da je uvreda za mediokritete nazvati i njih tim imenom, u kojoj sve funkcioniše po principima nadrealizma i dadaizma. U njoj nema ni zdravog razuma, ni logike, ni saradnje, ni uvažavanja saradnika, ni poštovanja ugovora. Tu rade neki samovoljni, pravno, moralno, a i literarno neopismenjeni ljudi, koji su se nekim čudom iskobeljali iz socijalnog mulja i odmah počeli da sprovode tiraniju, zloupotrebljavajući priliku da pokažu dominaciju nad svakim ko (takoreći iz pukog entuzijazma) pristane na ulogu podređenog. 

Imao sam nesreću da, kao neko ko nije mogao da bira svoje nadređene, sarađujem (zaista nemam bolji izraz, mada se ni u kom slučaju ne radi o saradnji po definiciji) sa jednom takvom redakcijom. Algoritam naše "saradnje"  izgleda ovako: a) ja im pošaljem svoje najkvalitetnije sastave (verujte mi da bolje ne umem da napravim), b) oni ih iz relativno poznatih ili potpuno nepoznatih razloga upropaste, bez moje saglasnosti (čak ne nađu za shodno ni da me bar ponekad pitaju da li imam neki predlog, rezervu, plan B), c) onda objave upropašćene verzije sa mojim potpisom, i d) razume se, na kraju mi ne plate. Pridržavajući se neshvatljivo strogih naconalističkih, šovinističkih, antimedicinskih, antipsihijatrijskih (...) i, iznad svega, egoističkih načela prilikom pripreme radova za štampu (a sve pod parolom: "za dobro rešavača", mada svi znamo da je na pr. "Huper" imao ogroman tiraž, iako urednicu nisu bili dušebrižnici i tirani) - oni najiskrenije veruju da će duže imati za hleb. Uopšte ih ne zanima da li će na putu do tog bednog hleba nekoga povrediti, uvrediti, oštetiti. Apsolutno ih ništa ne zanima - do njih samih (enigmatika - ponajmanje). 

Neću reći o kojoj je redakciji reč. Ne bih da na svom blogu, koji nije koncipiran kao katalog pacera ili tribina za promociju antitalenata, pominjem imena kojima nije mesto u bilo kakvoj priči o "enigmatskoj magiji". Možda ću jednoga dana napraviti blog posvećen najgorim srpskim enigmatama u poslednjih 100 godina, pa ću članove te klike natenane apostrofirati, sa sve "delima". Uostalom, možda ima i više takvih redakcija, jer u današnje vreme - vreme opšteg sunovrata - čovek može očekivati takve pojave na svakom koraku.
____________________________________________________________________________

Skandinavka koju predstavljam je jedan od 150 - 200 sastava koji nikada nisu objavljeni, a izašli su iz mog pera. Da budem precizan: ti silni radovi o kojima govorim nisu odbačeni, ali su u štampu otišli oskrnavljeni, nevešto raščerečeni, još neveštije zakrpljeni i, naravno, tako smandrljani, potpisani mojim imenom, iako ponekad nisam mogao da ih prepoznam.

U našoj, a verovatno i u enigmatici uopšte, belina sa 6 tematskih pojmova jeste pravi raritet. Postoje barem 2 objašnjenja za takvo stanje stvari: prvo ima uporište u praktičnim enigmatskim zahtevima: kombinacije u kojima se ukršta više tematskih pojmova se smatraju nefunkcionalnim, zbog "nerešivosti", a drugo se tiče tehnike: de fakto, veoma je teško napraviti takvu konstrukciju. Ja sam ovde pokušao da pronađem Solomonsko rešenje, te sam izabrao jednu maksimalno poznatu ličnost i 5 njenih, skoro jednako poznatih, pesama. U trenutku nastanka ove kombinacije, dve pesme su bile veoma aktuelne, dve su (ako je verovati pregledima na youtube - u, zvaničnim prezentacijama i anketama) notorni folk - hitovi, a samo jedna ("Lagarija, lagara") je pronađena u popisu pesama. Dakle, želeo sam da rad bude maksimalno rešiv. U te svrhe sam, recimo, odlučio da se odreknem zvaničnog pojma "TOPLE GODINE" (film Dragoslava Lazića, gl. uloge: B. Fehmiu i Dušica Žegarac), u korist jednine, koja nije zvaničan - ali jeste mnogo lakše odgonetljiv pojam. 

Biser sam, nažalost, bacio pred svinju. Svinja ga je, naravno, razbucala.

***
Ovim postom završavam "serijal". Napraviću kratku pauzu, ne bi li se čitaoci bloga (čiji broj nije veliki: 80 - 120 nezavisnih poseta dnevno) odmorili od mene. :) 


Pdf OVDE.

6 коментара:

Unknown је рекао...

Mladene, milina je čitati tvoje analize i komentare koji su puni lucidnosti i ukazuju na prave stvari. Kakvu pauzu sada pominješ čovječe?! Taman sam se navikao na ovaj blog i sa uživanjem ga pratio, znaš i sam šta je bilo kada si zadnji put pauzirao :) Sudeći prema malom broju komentara, nisam ni slutio da imaš ovoliki broj posjeta. Svaka čast!

Mandrak је рекао...

Kao što sam Ti rekao na SES-u: ko zna gde bi bio kraj našoj enigmatici kada bismo imali barem jednu omanju armiju Ilija. :)Bili bismo u rangu sa Italijanima, garant. Hvala Ti.

Pauza, inače, neće biti duga. Biće mi potrebno 7 - 10 dana da pripremim novih 10 postova (a postoji još mnogo enigmata i enigmatskih dela, koje sam planirao da predstavim). Blog je posvećen ukrštenici, a pošto ona ove godine slavi svoj 100. rođendan - želim da do 31. decembra predstavim tačno 100 radova. Ne znam da li ću uspeti, ali mogu da obećam da ću se potruditi. :)

Unknown је рекао...

Hahahaha... Hvala i tebi!
Puno sreće u daljem radu. Nestrpljivo očekujem tvoje sledeće postove!

Анониман је рекао...

I ja sam prijatno iznenadjen brojem posjeta. Zasto je malo komentara, ostaje mi tajna.
Mladene, samo naprijed sa svojim planom, stilom... ne moze biti dilema o vrijednosti tvog rada (slagali se ili ne sa svim rechenim).
Hajro

Mandrak је рекао...

Hajro, ni na ostalim, daleko posećenijim, blogovima nema mnogo komentara. Meni, razume se, ne bi smetalo kada bi se ovde otvarale diskusije, kada bi pljuštali predlozi, ideje, argumenti... No, tako je - kako je. Nisam ni ja neki ljubitelj komentarisanja radi komentarisanja. Evo, tek nedavno sam počeo da se "otvaram" na Bovanovom blogu... i to samo onda kada imam nešto važno da kažem. :)

U svakom slučaju, hvala. Moj rad je - objektivno - do te mere obezvređen, da mi i retke subjektivne procene tog tipa dosta znače. :)

Mandrak је рекао...

Interesantno: do ovog trenutka je poslednji post pročitalo više od 100 ljudi (a bilo je više od 250 prikaza), i niko nije pitao zbog čega je ova skandinavka rearanžirana? U njoj nema geografskih pojmova iz SFRJ, nema muslimanskim imena, hrvatskih glumaca i pevača, medicinskih fenomena, neprijatnih reči, prideva... Nema ničega što se suprotstavlja kilometarskoj listi zabrana, koju je jedan posve neobičan urednik osmislio po božjem zakonu - a, ipak nije valjala. Zašto? Pa, zato što se rđavim i neuračunljivim ljudima ugoditi ne može. Eto, zato.

Dva tematska pojma su izbačena (jedan iz beline), donji deo mreže je lančano potpuno izmenjen, a slika je proširena, kako bi dobila standardne dimenzije 7 x 9 (jer je u tom listu veličina proreza jedna od najvažnijih stvari, važnija od sadržaja, kvaliteta, kreativnosti).