17. 11. 2015.

Minos 2015: Aladinova čarobna ukrštenica


Poštovani enigmagovi, 

zadovoljstvo mi je da iznesem impresije o repriznom konkursu u čast Simona Rackovića „Minos- 40 godina kasnije“, ali i da predstavim i prodiskutujem rezultate javnog glasanja koje je sprovedeno na ovom blogu, a u kojem su učestvovali sami autori. 

Prvo, ponoviću da sam kao organizator i blogovlasnik ponosan na svih jedanaest  učesnika, i više nego ponosan na kvalitet svih prispelih radova. Uz to, raduje me i podatak da je prethodni post bio najčitaniji u istoriji ovog bloga, jer to znači da ukrštene reči ipak mogu biti intrigantnije i interesantnije od beseda o majmunima i veprovima.

Drugo, glasanje ni u kom slučaju ne treba shvatiti smrtno ozbiljno. Zaista ne bih voleo da se bilo koji autor oseća nasamareno ili izigrano jer je uzeo učešće u rekreativnom konkursu, a na kraju bio podvrgnut ocenjivanju.  Imajte na umu da je ocenjivanje samo dodatak omažnoj izložbi, i to dodatak koji je čini još svečanijom, a sam podatak da je bodovanje bilo javno i da su učesnici međusobno ocenjivali nepotpisane radove rezultatima daje posebnu težinu.

Svoje pravo da ne raspodele poene su iskoristili Žarko Đokić, Dinko Knežević, Aladin Mahmutović i Marko Mihaljević, a ja – kao učesnik koji je znao više od ostalih – nisam želeo da remetim spontani poredak eventualnim uplivom subjektivnih faktora. To otprilike znači sledeće: moj favorit je bila ukrštenica Radoje Racanovića, i mada bih mogao da odbranim svoj stav nabrajanjem objektivnih kvaliteta, ne bih smeo da tvrdim kako taj stav ne izvire iz moje generalne naklonosti prema Radojinom radu (on je takoreći kao enigmata reanimiran na ovom blogu, i ja imam poseban, gotovo ličan odnos prema njegovom stvaralaštvu – a to nije dobra podloga za ocenjivanje). 


* Konkursni detalji

- Prvu ukrštenicu je poslao Rešad Besničanin, i to samo nekoliko sati nakon raspisivanja konkursa.

- Sveazbučnice su priložili: Žarko Đokić, Nedjeljko Nedić, Dinko Knežević i Mladen Marković.

- Po dva rada su priložili Dragan Dragoljević, Goran Topličević i Mladen Marković.

 - Ukrštenicu bez pluralnih pojmova je sastavio Nedjeljko Nedić. Ako bismo troslovni pojam DNA tretirali kao skraćenicu, društvo bi mu pravio Dragan Dragoljević (br. 8).

- Isključivo imenice su koristili: Mladen Marković (br. 7), Dragan Dragoljević (br. 8) i Radoja Racanović (br. 15).

- Upotrebu glagola su izbegli i: Rešad Besničanin, Goran Topličević i Aladin Mahmutović, dok se u ukrštenici Tončija Milata glagol sreće samo u frazi.

- Dinko Knežević je pronašao način da pošalje ukrštenicu iz Kine, iako je Gugl zabranjen u toj zemlji (zahvaljujem se Slavku Bovanu)!

- Jedini autor koji je lično pozvan da učestvuje je Marko Mihaljević, i to nekoliko sati pre isteka roka. 

* Glasanje

- Svi radovi su dobili poene, a čak 5 je sakupilo više od 40!
 
- Dve ukrštenice su dobile poene od svih sudija: 12 i 13. Njihovi autori (Mahmutović i Marković) nisu glasali, a da je Racanović iskoristio pravo da sebi dodeli poene, bio bi u toj grupi. 

- Rad br. 12 je trijumfovao, iako mu je samo jedan sudija dodelio 12 poena. Radovi br. 7 (Marković) i br. 10 (Ivan Hrgović) su dobili po dve 12-ice.

- Po jedna 12 – ica je pripala radovima br. 6 (Knežević) i br. 15. (Racanović).

- Radovi br. 2 (Đokić) i br. 11 (Topličević) su osvojili po 15 poena, te podelili 11. mesto.

- Radoja Racanović je glasao poslednji i oduzeo sebi pobedu dodelivši radu br. 12 7 poena.

Zahvaljujem se još jednom svim učesnicima i čestitam na uspešnoj borbi za kvalitet ukrštenih reči! Specijalne čestitke upućujem Aladinu Mahmutoviću i Radoji Racanoviću za izvanredne mrežaste minijature.

Minos 2015 - Aladin Mahmutović (53 poena)
Minos 2015 - Radoja Racanović (47 poena)

* Bonus (van konkurencije)
Minos 2015 - Tonči Milat (bonus)
Minos 2015 - Nedjeljko Nedić (bonus)
Minos 2015 - Marko Mihaljević (bonus)
Minos 2015 - Mladen Markov (bonus)

28 коментара:

Rešad Besničanin је рекао...

U ovom razigranom rimejk-konkursu pokazali smo svu raskošnost enigmatskog um(ij)eća. Ocenjivanje ne treba shvatiti preozbiljno, na momente se vidi da su nam i kriterijumi slični, a negde se i ne podudaraju. Zanimljivo bi bilo kada bi o ovim radovima ocene dali rešavači - uostalom, zbog njih i postojimo!
Da su sastavi iz bonusa pristigli na vreme poredak bi zasigurno bio drugačiji. Sve četiri su odlične uz malu opasku kod Nedićeve - možda bi "Đenova" bila bolja od množine "đonovi".
P.S. Mladene, Tonči i Goran nikako ne mogu imati po 21 poen, jer je očigledno greška u ocenjivanju kod Topličevića - 11 poena mu je dao Tonči! Ili je u pitanju 10 ili 12 bodova.

Tonci M је рекао...

Mislim da se samo Mladen zabunio pa je Goranu umjesto moje ocjene (5 bodova) pridijelio redni broj njegove križaljke (11) :)

Inače, daleko najzanimljivija mi je bila činjenica da smo ja i Goran prvu trojicu poredali u posve identičnom poretku, što je jedini takav slučaju tablici. Mislim da to ide i bez posebnih napomena, ali neki drugi dan neke bi se križaljke pomakle i do tri mjesta na tablici, toliko je mala bila razlika u nijansama kad sam ocjenjivao. Pažnju ti privuče jedna krasna kombinacija, ili jedna sumnjiva riječ, i odjednom ti se čini da je križaljka A ispred križaljki B i C, ili miljama iza njih. Činjenica je da su sve ovo redom izvrsni uraci, a to da je pobjednikovu križaljku prepoznao svaki ocjenjivač potvrđuje da je zasluženo odnijela prvo mjesto.

Inače, šteta što nemam vremena još detaljnije analizirati svaki uradak, sjećam se da sam već u prvom prolazu imao tisuću dvojbi, npr.

" devetke su ovdje odlične, ali petice su ostale neiskorištene..."

"ovo je sigurno najbolja sredina, lijepi pojmovi ajde zažmirit' ću na IRINO i jedan glagol"

"uuu, ova ima najbolje šestice kroz sredinu, 3 od 4 su odlične, ali ova četvrta..."

"malo je glupo penalizirati troslov, ali ukrižan je sa opskurnim peteroslovom... da bar nije inzistirao na pangramu..."

"haha, bit ću u donja tri, ove su sve bolje od moje"

"ok, ovoj ide 12...izgleda mi kao Hrgović, baš me zanima..."

itd. itd.

Usput, većina autora je bila skromna i sebi nije htjela dodijeliti bodove... ja sam za sebe samo bio realan :D

Mandrak је рекао...

Ispravljeno, izvinjavam se. U nameri da ekspresno sredim rezultate i da ih što pre prezentujem, ne stigoh noćas sve da prekontrolišem, a ipak kliknuh na "objavi". :)

Tonci M је рекао...

Jedno pitanje za kolege: je li još netko osim mene nakon ocjenjivanja pokušao pogoditi koji je čiji uradak?

Evo kako sam ja (po sjećanju) prošao:

Pogodio sam Mihaljevića, kojeg je odao DUJAM, koji nikome iz Dalmacije nije težak pojam. Sljedećeg sam "skinuo" Đokića, pa Hrgovića, a promašio Mladena (pridijelio sam mu rad broj 6) i promašio Nedića (mislio sam da je njegova trojka)i pogodio Rešada (zbog, vjerovali ili ne, opširnog opisa teškog pojma (ARI RENAN)). Sve skupa, 4/6 (ostalima stil ne prepoznajem dovoljno za educiran pokušaj, ali znam za ubuduće!

Rok Ban је рекао...

Bravo majstori, svi učesnici zaslužuju pohvalu.

Goran T. је рекао...

Želeo bih još jednom da čestitam svim autorima ukrštenica i mislim da smo svi opravdali Mladenov poziv na igru. Posebno čestitam Aladinu na zasluženoj pobedi.

Tonči, ja lično nisam pokušavao da pogađam autore radova osim što sam za jednu ukrštenicu mislio da je Rešadova, a ispostavilo se da nije :). Nekako sam usred svih obaveza (što privatnih, što enigmatskih) jedva uspeo da ukradem dva puta po 15 minuta i sastavim nešto, ali mi se svidela ova igra i opet bih se odazvao ako bude prilike. Jedino mi je žao što se pozivu nije odazvao veći broj kolega. 15 minuta vremena može se uvek naći.

Mladene, nadam se da ćeš opet organizovati nešto slično. Ideja je odlična.

Pozdrav svima.

Mandrak је рекао...

Mene je prepoznao Dragan, valjda me najviše voli. :) Zapravo, bio je u dilemi, ali ako je i Tonči u Dinkovom radu pronašao moje obrise, tu dakako ima nečega.
Ja bih eventualno mogao da prepoznam Reškov sastav, i to više intuitivno nego uz pomoć analize.

Htedoh reći još nešto: uopšte nisam (bio) sposoban da glasam i da čvrsto stanem iza tih glasova. Iskreno čestitam svima koji su to učinili, jer sam siguran da su morali ozbiljno da se udube u problematiku. Ja sam se trudio da sve prispele radove tretiram kao jednako vredne, pa sam ugušio osećaj za nijanse. Jedino znam da su mi se neki radovi iz cuga dopali malo više od drugih, a presudni su bili detalji i neki neočekivani momenti. Aladinov sastav je jedan od tih, ali mu ne bih dao više od 8 poena (bodu mi oči dve glagolske imenice u množini, a ne mogu da nađem dovoljno jak alibi - jer nije reč o sveazbučnici). Najviše mi se dopala Radojina ukrštenica zato što je "skelet" od dužih reči besprekoran ili bar po mom ukusu (iako su mi dva kraća pojma nepoznata: VISOČA i KRKOT), ali i Dinkova, Ivanova, Goranova... i sve ostale, časna reč. :) Od svojih radova biram ovaj pod rednim brojem 13, jer imam utisak da je to moj maksimum. Mislim da bolje od toga na ovom formatu i uz korišćenje svih slova azbuke ne bih umeo.

Što se tiče glasanja, mislim da je je Radoja ipak, mimo fraze, moralni pobednik. Vidite, od nas trojice sa vrha tabele je glasao samo on, i to nakon isteka predviđenog roka, bez ikakvog taktiziranja (dakle, odlučio je da učestvuje tek kada je i sam mogao da sabere poene i sazna da je pobedio, ali nije mario za to). Uz to, da sam uvažio glasove misteriozne Gordane, bio bi prvi.

Kako god, zadovoljan sam ishodom, a nadam se da ni među učesnicima nema nezadovoljnih, povređenih, uvređenih itd.

Gorane, možemo da zamolimo Slavka da u bližoj budućnosti organizuje sličan konkurs pod zastavom EKK - a. :) Verujem da bi u tom slučaju broj učesnika bio veći, a bilo bi vrlo interesantno sprovesti ovakvo glasanje kada bismo imali 40, 50 ili više radova. Ako ima zainteresovanih, lično ću urgirati kod sekretara. :)

I, da... 15 minuta je sasvim dovoljno za popunjavanje ove mreže, ali je ona dovoljno inspirativna da joj čovek može posvetiti i čitav dan. Rekao bih da nijedan od ovih radova nije sklepan i smandrljan, i utoliko sam ponosniji na sve učesnike.

Dragan Dragoljević је рекао...

Pridružujem se čestitkama gospodinu Mahmutoviću, iako je takmičenje bilo više revijalnog karaktera. Čestitam i svim učesnicima na kompetitvnosti i pozitivnom takmičarskom duhu, kao i na priloženim vrhunskim sastavima. Bilo bi lepo kada bi ovo bio početak jedne nove tradicije, da svake godine imamo ovakvo takmičenje.

Ne slažem se, Mladene, da je ovo tvoj maksimum, evo već ova tvoja bonus ukrštenica bi od mene najverovatnije dobila 12. :)

Marko Mihaljević је рекао...

Pozdrav Mladene.

Ispričavam se zbog propusta.

Imao sam namjeru glasati pa sam to htio napraviti kako treba. Čak sam jutros i napravio analizu radovi i dao im ocjene, a onda sam vidio da je rok za ocjenjivanje završen. Vidim da nisam puno pogriješio što se tiče najkvalitetnijih radova.
Moje ocjene su bile:
Rad 15. = 12 bodova
Rad 10. = 10
Rad 12. = 8
Rad 9. = 7
Rad 6. = 6
Rad 13 = 5
Rad 1 = 4
Rad 5 = 3
Rad 7 = 2
Rad 3 = 1

Mandrak је рекао...

Ha, kasno Marko na glasanje stiže. :)
U svakom slučaju, hvala na trudu. Dopada mi se poredak, mada moj rad tone na 4. mesto. :)

Draganče, bonus ne sadrži sva slova, ali slažem se da je sastav prilično interesantan (ne viđamo često pojmove dživdžakanje, Dojče Vele, Šešelj... "Adio stres" je pesma grupe Babe). Ipak mi se više dopada br. 13, zanatski je savršenija. :)

Nedjeljko Nedić је рекао...

Čestitke najboljima i organizatoru. Smislit će Mladen nešto i za kraj godine. Pozdrav svima!

Радоја Рацановић је рекао...

Да поново парафразирам мени драгу народну изреку: „Ко се у коло хвата, у ноге се узда“, играј (до краја) или се не хватај. То је мој мото. Жао ми је што значајан број учесника није играо до краја и што је резултат гласања, када је до њега већ дошло, проглашен на основу гласова једва 2/3 п(р)озваних. Да не буде забуне, ја изражавам само жаљење. Никоме ништа не замјерим. Чак мислим да је исправније не гласати него додјељивати гласове тек онако, реда ради. Не кажем да је тога било овдје, али увијек упада у очи при гласањима ове врсте веома различит број бодова додијељен истом раду од различитих оцјењивача, а који у овом случају иде од 0 до 12. Мислим да се тако велика разлика не би могла догодити када бисмо при оцјењивању имали минимум заједничких критеријума, можда свега један или два. Ово, наравно, скреће пажњу на актуелну причу са Славковог блога, међутим ја желим рећи нешто сасвим друго.

Иако се слажем са констатацијом да су сви оцјењивани радови веома квалитетни међу њима постоје значајне, понекад и веома велике, разлике. То је и разумљиво. Ако имамо различите критеријуме при оцјењивању туђих, онда их имамо и при састављању својих радова. Прихватимо ли да су овдје најбољим проглашени радови заиста најбољи, сасвим сигурно се могу саставити бољи од њих, а то би могла потврдити, чини ми се на основу летимичне анализе, чак 2 рада из ове „бонус“ групе.

О начину свог оцјењивања писао сам на Славковом блогу у коментару анализе Недјељка Недића, а од њега сам, као што сам тамо написао, одступио баш овдје. Критеријуми оцјењивања које је Недјељко навео у својој анализи учинили су ми се веома згодним и подеснијим од мојих за оцјењивање ових радова на исти лик па сам их, донекле модификоване и редуковане, и примјенио. На крају сам био задовољан јер ми се добијени резултат учинио веома објективним. Немало сам се изненадио кад сам своје гласове упоредио са Недјељковим и уочио веома битне разлике и чак ниједно преклапање. Вјерујем да ће Недјељко покушати разјаснити шта се у ствари десило.

Код оцјењивања нисам ни покушавао да погодим који је чији рад, једино сам био сигуран да аутори радова бр. 10, 12 и 14 нису из Србије. Овдје морам направири дигресију и рећи (Младене, молим те да на ово не реагујеш) да сам на прошлогодишњем такмичењу код Јована Новаковића у оба кола са укрштеницом непогрешиво препознао рад Сретена Перића, толико има мени препознатљив и допадљив стил. Међутим, у сваком од тих радова било је по нешто за мене спорно па сам му додјељивао мали број поена. Сјећам се колико сам се ломио око његових радова, чак сам контактирао велепродаје грађевинског материјала да провјерим да ли постоји „црвени катран“; да зло буде веће та му синтагма уопште није „извлачила“ комбинацију, а могао ју је и веома једноставно замијенити са неспорном синтагмом „дрвени катран“...

У вези са напријед изнесеним, морам рећи да се не слажем са нуважавањем (гласова) Гордане Самарџић, о њеном идентитету уопште нећу да спекулишем, и датим образложењем из разлога што очигледно није ријеч о злонамјерној особи и што не постоје драстичне разлике њених у односу на гласове осталих, можда су чак и мање изражене него код неких других оцјењивача укључујући и мене. Осим тога, сви су, не само аутори, били позвани да дају свој суд, чак је било и пожељно мишљење нетакмичара.

Mandrak је рекао...

Zahvaljujem se na ozbiljnom osvrtu, Radoja.

Moje shvatanje kvaliteta ukrštenih reči, kao što sam objasnio na Slavkovom blogu, isključuje operacionalizaciju, što znači da sam protivnik formula i šablona uz pomoć kojih bismo navodno mogli da izmerimo koliko je jedan rad tačno dobar ili tačno loš. Držim da se lični ukus autora i sudija ni u kom slučaju ne sme eliminisati iz ove priče, a ni minimizirati, i stoga mi je sasvim logično što su različiti ocenjivači veoma različito glasali. Najveće podudaranje se sreće kod Tončija i Gorana, ali to za mene ne znači da su njih dvojica bili objektivniji ili analitičniji, već da generalno imaju sličniji ukus od npr. Nedjeljka i Rešada.

Naravno, to ne znači da se zalažem za potpuno negiranje objektivnih kriterijuma. Ukrštenica A objektivno može biti čistija od ukrštenice B (šo znači: sastavljena od imenica, bez pluralnih, stranih, banalnih i sl. pojmova), može sadržati veći broj nefrekventnih slova, čak sva slova azbuke, može imati veći broj pregiba ili sttrukturalnih vratolomija itd. - ali se osobi X ukrštenica B kao celina ili kao sklop može dopasti daleko više od ukrštenice A. Po mom mišljenju, osoba X ne treba da dodeli ukrštenici A veći broj poena samo zato što je prethodno utvrdila da je objektivno "jača" od ukrštenice B - već da kao vrhovni kriterijum koristi svoj lični doživljaj iliti ukus iliti intuitivnu preferenciju. To naročito dolazi do izražaja u ovakvim situacijama, kada razlike u kvalitetu radova nisu velike i kada treba "uhvatiti" nijanse.

Neću reagovati na digresiju o g. Periću, bar ne oštro, samo ću iskoristiti slučaj da bih još malo relativizovao kvalitet ukrštenih reči: njegove radove zaista nije teško prepoznati jer obožava da utrpava nakaradne pojmove u inače ambiciozne kombinacije, i mislim da čak i kad bi poživeo kao plavi kit ne bi uspeo da se odvikne od toga. To je, dakle, stvar ukusa, a ukus je neraskidivo skopčan sa autorstvom ili smislom/talentom za ukrštanje, a samim tim i za procenjivanje, i mada se osobe x, y i z mogu složiti da je uočena karakteristika rada g. Perića objektivno loša, sam autor u njoj može videti svoj kvalitet, a ocenjivači x1, y1 i z1 ga mogu podržati - jer je njihov ukus sličan njegovom.

Što se Gordaninih glasova tiče, odbačeni su iz (najmanje) tri razloga: 1) osoba sa tim imenom se nikada do sada nije javila ni na jednom blogu, i malo je neobično što je odlučila da prvi put javno istupi kao sudija, 2) bilo je prigovora (negodovala su 3 učesnika) i 3) svi ostali ocenjivači su bili učesnici konkursa.

Tonci M је рекао...

Zaintrigirao me Radojin komentar pa sam brzinski u Excelu složio provjeru da, kad smo već saznali najboljeg natjecatelja, saznamo i najboljeg suca!

Metoda: Bodove sam pretvorio u renking (lookup funkcijom, da ne moram tipkati :P), i sve nule pretvorio u podjelu 11. mjesta (osim pojedinaca koji sebi nisu dodijelili bodove, to polje im je ostavljeno prazno, tj. nije ušlo u analizu).

Nakon toga sam izračunao prosječan renking svakog natjecatelja i izračunao koliko je svaki sudac odstupio od tog renkinga u svojoj procjeni (prvom metodom) i koliko je odstupio od stvarnog renkinga tog rada u konačnom plasmanu (drugom metodom): potom izračunao korijen sume kvadrata odstupanja i podijelio s ukupnim brojem natjecatelja. Što se manji broj dobije, to je sučevo ocjenjivanje reprezentativnije za cijelu grupu. Bitnijih razlika u rezultatima po dvije metode nije bilo (samo su Nedjeljko i Rešad zamijenili mjesta).

Analizu sam napravio najprije bez neuvaženih glasova (Marko i Gordana), pa potom i s njima.

Zaključci u ovakvi:

Uvjerljivo najbolji sudac je Ivan Hrgović: svaku je križaljku smjestio unutar najviše 3 mjesta od njezinog konačnog plasmana. Slijede ga Goran i Tonči, koji su više od ostalih vrednovali križaljku Žarka Đokića i time si pokvarili plasman. Radoja, Nedjeljko i Rešad bili su otprilike podjednaki kad je riječ o predviđanju konačnog poretka (precijenili svoj i još jedan uradak, potcijenili po 2 za otprilike 5 mjesta), dok je najrazličitije od ostalih razmišljao Dragan.

Ukoliko dodamo i Marka i Gordanu i ponovimo analizu, i dalje je Ivan najbolji, ali s potpuno jednakim skorom kao Marko. Slijedi Goran, koji je nešto bolji od Tončija i Gordane(koja bi, da nije podcijenila Aladinovu križaljku, bila jednako dobra kao Goran!), dok je ostatak tablice isti.

Gospođa Gordana, dakle, nema se čega sramiti: njezina procjene bile su u zlatnoj sredini, jednako dobre kao i one potpisnika ovog komentara!

A za sva buduća natjecanja, odmah u žiri treba uključiti Ivana Hrgovića i Marka Mihaljevića! :)

Tonci M је рекао...

Napomena: gornja analiza naravno ne može dati odgovor oko toga čija je procjena ispravna, nego samo koliko je svaki glasač reprezentativan u odnosu na grupu svih koji su sudjelovali u glasanju (za ovu konkretnu grupu glasača i ovo konkretno natjecanje!).
Završni komentar je samo šala, da ne bi bilo zlonamjernih interpretacija :)

Mandrak је рекао...

Tonči, Radoja nije precenio svoj uradak jer mu je dodelio 0 poena.

Tonci M је рекао...

Nezgrapno sam sklepao rečenicu, njih trojica su imali približno iste brojke, ali drugi dio rečenice se odnosio samo na drugu dvojicu jer sam Radoju u međuvremenu zaboravio pogledati (!).

Inače, zanimljivo je da, iako smo ja i Goran jednako poredali prvu trojicu, najsličnije zapravo glasaju Goran i Ivan (od 7 službenih glasača, nije mi se dalo ponoviti cijeli proračun): koeficijent korelacije im je 0,84 (meni i Goranu 0,76, što je još uvije jako visoko!).

Najzanimljiviji su, dakako, Dragan s korelacijom oko 0 s većinom drugih glasača (kada bismo znali kako su točno glasali svi ostali, iz tog podatka ne bismo znali pogoditi Draganov poredak, dok bi za pogađanje toga kako je glasao Goran dovoljno bilo pogledati Ivanove glasove i bili bismo 80% u pravu!), i par Nedjeljko-Rešad s blagom negativnom korelacijom (-0,21): drugim riječima, što se rad više sviđa Nedjeljku, to se manje sviđa Rešadu!

Marko Mihaljević је рекао...

Ja kad radim ocjenjivanje križaljki uzmem dosta kriterija. Rješivost mi je najbitnija, a potom napravim analizu sa tablicama sličnu Nedjeljkovom:
- već rečeno, koliko ima TEŽIH POJMOVA
- broj slovnih skupina
- broj riječi u množini
- riječi koje nisu imenice
- broj nefrekventnih slova
- broj stranih riječi


ili ako sam neodlučan između nekih radova onda još prebrojim:
- sintagme u križaljci
- ima li kratica

Na ovaj način sebi olakšam posao jer križaljke razvrstam po kategorijama pa ih je lakše uspoređivati.

Lijep pozdrav društvo do sljedećeg natjecanja (tada ću nastojati na vrijeme glasovati :)), i koliko vidim morat ću se dobro potrudili za bolji plasman drugog puta.Konkurencija je bila na zavidnom nivou i opravdala očekivanja.)

Анониман је рекао...

Čestitke svima na interesantnom natjecanju, a pogotovo Mladenu na preglednosti (uči Slavko) i urednosti. Feniksov "dvoboj na svjetlu" ima četiri zamalo slična lika (14 x 8). Šteta, mogli smo objaviti, uz dozvolu naravno, barem one na hrvatskom standardu i honorirati naravno.
Hm... možda nije loša ideja za sljedeće natjecanje pa da probate malo kombinirati s MALRAUXOM i WYOMINGOM. Pozdrav, Pero

Tonci M је рекао...

@Radoja: htio sam te pitati kod Slavka, pa smetnuo s uma: bio si napisao da VJETROUŠKA ima 6 skupina. Ja ih brojim 4: VJ, TR, OU i ŠK. Kako dođeš do 6?
@Pero&Mladen: samo dajte mrežu i 15 minuta će se uvijek nekako naći (ili kao danas, kad sam cijeli poslovni dan proveo programirajući, 20 minuta u pauzi da se baci pogled na blog svakih 2 ili 3 sata:))

Mandrak је рекао...

Hvala, Pero.

Ne znam koliko u Feniksu ima mesta za varijacije, ali ako želiš, možeš da objaviš radove na hrvatskom (ima ih 7, odnosno 8, budući da je takmičarski rad Tončija Milata uz njegovu dozvolu pretrpeo jednu sitnu izmenu u gornjem desnom uglu, ali to se lako može vratiti na staro: umesto ED VUD - OTKUD). Mogu se naslagati kao klasične (3 po strani).

Učesnicima je bilo dozvoljeno da koriste svoj jezički standard, ali ako je Feniks spreman da nas sponzoriše (skoro simbolično: dupli honorar pobedničkom radu, a ostalima koje urednik izabere i objavi - standardni), idućeg meseca možemo organizovati takmičenje sa propozicijama koje odgovaraju listu. U tom slučaju će sigurno biti radova sa Malroom i Vajomingom u etimologiji. :)

Анониман је рекао...

Dragane,
poslao sam ti neki dan još Feniksa i u njima možeš naći lik 14 x 8 ili 15 x 9 s opisnim poljima. Honorar je 40 do 50 kuna po križaljci. Sve se možemo dogovoriti, pa čak da ja i moji urednici javno žiriramo. Ima samo jedan uvjet za objavljivanje, radovi moraju biti na hrvatskom. Jebiga, ne prodajemo se u Srbiji... Pozdrav, Pero

Mandrak је рекао...

Ako je ovo bio odgovor meni, zahvaljujem se Josipu. :)
Još uvek se zovem Mladen.

Анониман је рекао...

Kvantifikacija ukrštenica posledica je ustanovljenog standarda (koji se na ovim prostorima fragmentarno provlači, a nije formalizovan kao jedinstven) i nadasve lišena subjektivnog ("umjetnički dojam" - setih se Milke Babović). Vrhunska enigmatika je umetnost a ne zanatstvo, te sam zagovornik ličnog i subjektivnog pristupa ("pravilo da nema pravila"). Iako sam po vokaciji logičar, ne prihvatam ta objektivna merila u umetničkom. Statistika je primenljiva pod uslovima da je populacija velika i proces stabilan te nije relevantna za ovaj slučaj (excel i sl.) Ova merila mogu da posluže kada treba odabrati x radova od prispelih 10x, ...100 x) i uvrstiti ih u časopis!
Obišao sam dosta muzeja, galerija...i nikada nisam upoređivao dela velikih majstora.
Magove enigmatike, što su učesnici ove revije, nisam želeo da kvantifikujem (!) jer znam kakvi su umetnici, samo sam uživao i njihovim (i svojoj) kreaciji!
Pozdrav i čestitke Mladenu, "pobednicima" i posetiocima Bloga!
Žarko Đokić

Радоја Рацановић је рекао...

Младене, добро ми је познат твој, у више наврата јавно изнесен, став и декларативно одбацивање одређивања квалитета укрштених ријечи помоћу тзв. објективних критеријума. Кажем декларативно јер се не сјећам ниједне твоје анализе у којој си (потпуно) занемарио та мјерила. На крају крајева, и сам кажеш да се не залажеш за њихово потпуно негирање. Исто тако, ја који се залажем за математички приступ не могу (и не покушавам дјелимично) одбацити субјективни приступ или, како то волим рећи, општи утисак. Само код мене је то једна од најмање 5 оцјена које саберем и подијелим са n. Што је n већи мањи је утицај субјективног фактора. Мислим да n не може бити мањи од 3, а код рада са бјелином од 4. У супротном не можемо говорити о било каквој објективности при оцјењивању.

Нека ми опросте заговорници субјективног приступа, али такав начин не продазумијева оцјењивање по принципу „свиђа ми се - не свиђа ми се“, већ одговор на питање: „Зашто ми се то (не)свиђа?“ Ако изузмемо тебе, Младене, онда и нема одговора на то питање, а и кад их има углавном се односе на елементе које је веома лако бројчано изразити. Како год окренеш, бројке су неизбјежне. И код једног и код другог приступа све се на крају сведе на одређени број поена и одређено мјесто на табели.

Тончи, ја повезане сугласничко-самогласничке скупине посматрам «пелеховски» - као једну цјелину. Дакле у именици ВЈЕТРОУШКА бројим 6 скупина: ВЈ, ТР, РО, ОУ, УШ и ШК. То има своје оправдање из најмање 3 разлога: такве ријечи су у енигматском смислу по правилу веома лијепе, много их је теже укрстити него ријечи са истим бројем сугласничких скупина и замјеном сугласничке самогласничком скупином у ријечи смањује се број сугласничких скупина у ријечима које се са њом укрштају.

Tonci M је рекао...

Nitko ne osporava vrijednost samoglasničkih i suglasničkih skupina i činjenicu da takve riječi razbijaju monotoniju križaljke, ali RO i UŠ to nisu (to bi bilo kao da ja dođem i kažem da ITINERAR ima 7 skupina: IT, TI,IN...). Vjetrouška je lijepa riječ koju je svakome drago uvrstiti, pogotovo jer ima 3 uzastopne skupine (TR, OU i ŠK) (Mile Janković posebno cijeni ovakve riječi, iako ponekad zaboravi na vrijednost riječi kao cjeline), i četvrtu u svom začetku(VJ), ali ne vidim zašto bi se RO i UŠ (potpuno nepotrebno) pridodavali tom broju.

Skupina je ili suglasnička ili samoglasnička. Moj komentar kod Slavka se odnosio na riječi poput SVRDLO, koje za razliku od VJETROUŠKE ne uzrokuju prijelome u vertikalnim riječima jer su dva suglasnika (V i D) zapravo postavljena tako da ispod riječi možemo uvrstiti potpuno monoton pojam (na stranu to što je i svrdlo lijepa riječ).

Mislim da je moja metoda brojanja vrlo precizna baš zato što uzima u obzir težinu kombiniranja s riječju koja suglasničke/samoglasničke skupine sadrži.

Primjeri:

USAIN BOLT ima tri skupine, od čega dvije uzastopne: AI, NB i LT.

ŠKORPION ima 3 skupine, od čega dvije uzatopne (ŠK, RP, IO).

ZAVEŽLJAJ ima jednu, ali vrlo vrijednu skupinu: ŽLJ.

MANASTIR ima jednu, i ta jedna je dosadna : ST

PREOBRAŽAJ ima tri uzastopne: PR, EO, BR.

Moj napis na Slavkovom blogu ne bavi se ovakvim pojmovima, ngeo onima poput:

BOŽANSTVO: tu imamo jednu četveroslovnu suglasničku skupinu, koja je iz sastavljačkog kuta tek nešto zahtjevnija od riječi
KAMASUTRA koja ima samo jednu dvoslovnu grupu:TR. razlika je što tamo gdje KAMASUTRA ima U, BOŽANSTVO ima S, ali ako je ispod tih slova konstruktor postavio, primjerice, T ili L, ostatak križaljke sa strane prijeloma može izgledati potpuno jednako: stoga grupa NSTV vrijedi 1,5 skupina (u vodoravnoj analizi, kad se bude gledalo okomito BOŽANSTVO će dobiti jednu dodatnu grupu).

Анониман је рекао...

Čestitam pobjedniku i svima ostalima, jer za mene ste svi pobjednici. Neka mi oproste oni koji nisu dobili bodove, jer to ne znači da su te križaljke manje dobre. Prvi put sam pokušala nešto ocijeniti brojkama, nekima se svidjelo, drugima nije. Priznajem, bilo je teško, nisam enigmat i ne poznajem sva pravila, ja sam samo rješavačica.
Hvala Mel što ste na prvu pomislili da se iza mog imena krije neki vaš kolega, meni je to veliki kompliment. Ipak je iza mene više od 4 desetljeća rješavačkog staža.
Zahvalila bih se i gospodinu Tončiju, na lijepom obrazloženju i veliko hvala gospodinu Racanoviću koji je prepoznao moju dobru namjeru.

Gordana Samardžić

Радоја Рацановић је рекао...

Тончи, ја сам питање о бројању словних скупина поставио на Славковом блогу због тога што сам ишчитавајући Недјељкову анализу примјетио да се моје бројке не слажу са његовим. Нас двојица смо генерацијски блиски и оптрилике припадамо истом састављачком и оцјењивачком кругу. Претпостављам да је и на њега одређени утицај имала тамо помињана књига С. Пелеха и Чворова загонетачка школа па ми је била чудна уочена разлика. Ја одувијек словне скупине дијелим у 3 групе: сугласничке, самогласничке и сугласничко-самогласничке, а ове посљедње бројим на горе описани начин. Тај сам принцип усвојио на почетку бављења енигматиком. Значи, нисам га ја измислио, и било би ми јако чудно када би се испоставило да нема још колега са таквим приступом.

Морам рећи да ми није до краја јасан твој начин бројања словних група будући да нисам читао твој текст на ту тему на Славковом блогу нити сам га сада успио пронаћи. Напиши ми његову ознаку, врло ћу га радо прочитати и своје мишљење и коментаре доставити ти електронском поштом.