19. 9. 2014.

Samo za Hajra

Govoreći o Bažikovom sastavu, ustvrdio sam da je teže sastaviti belinu sa 5 tematskih pojmova, kakvi god oni bili, nego napraviti izbalansiranu ukrštenicu sa istim (ili većim) brojem tematskih pojmova. Hajrudin Hodžić, pak, smatra da je prvi način "linija manjeg otpora", i mada se njegov osvrt pre svega odnosi na posebnu situaciju u kojoj su tematski pojmovi zahvaljujući zajedničkom imeniocu zgodni za "slaganje ukoso" (kod Bažika: Sveta liga, Sveti Nikola, Sveti Sava itd.), stiče se utisak da on generalno daje prednost drugom načinu, i u zanatskom, i u konceptualnom smislu. Po mom mišljenju, taj drugi način je takav da, primenjujući ga, i dobrovoljac sa ulice može napraviti korektnu ukrštenicu. Prvi način, mislim, od autora traži mnogo više iskustva i mnogo ozbiljniju strategiju, a ako nije tako - zašto nema više autora koji su, makar zarad gimnastike uma, bar jednom u životu upotrebili taj model?! Po Hodžićevoj teoriji - to takoreći može svako, ali praksa daje sasvim drugačiju sliku.

Mogu da nacrtam drvenom olovkom, flomasterom, masnim bojicama, da podvučem bitna mesta crvenim markerom i da ih pride zaokružim - ali ako neko ne može da vidi pravo stanje stvari, neće mu pomoći ni sve boje sveta. Nije pitanje šta se kome više sviđa, niti koji način manje ugrožava rešivost i estetiku (to, uostalom, zavisi od individualne veštine) - već šta je teže za sastavljanje? Mi, naravno, možemo da zamenimo tezu, pa da diskutujemo o tome šta je primerenije rešavaču, šta mu se više dopada, kada je na većem dobitku... no, sve su to samo digresije. Ako se držimo teme, ostaje pitanje: zašto je, po mom mišljenju, prvi način nezahvalniji od drugog?

Evo praktičnog odgovora: sastavio sam dve tematske ukrštenice istih dimenzija, sa približnim udelom crnih polja, jednakim prorezima i istim tematskim pojmovima (ima ih 5). U prvoj su svi ti pojmovi u belini, a u drugoj su raštrkani. Zadatak je nešto teži nego Bažikov, budući da tematski pojmovi nisu naročito "konkordantni" (a i ponuda je bila mnogo skromnija), ali smisao ostaje isti. Dakle, bez obzira na to koji mi se rezultat kao celina više dopada i koji sastav smatram uspešnijim  - iz prve ruke mogu da posvedočim da sam se daleko više namučio sa prvim. Štaviše, siguran sam da gotovo svi mogu da naprave jednako ili bar približno dobru ukrštenicu kao što je druga (mnogi mogu i bolju, razume se), ali sam isto tako siguran da samo retki mogu da pronađu formulu za upotrebu prvog načina. Neko bi rekao: to je besmisleno, ničemu ne služi, drugi način je sasvim dobar; neko drugi bi bio oštriji, pa bi uzviknuo: to ništa ne valja, za mene je najbolje ono što ja pravim, a neko treći bi otišao i korak dalje, pa bi Bažika, mene i nama slične nazvao, jelte, budalama. Hajrudin, naravno, nije jedan od njih, pa iako se sva njegova zapažanja, u principu, svode na uverenje: "Najbolje je onako kako ja radim", parola: "Najispravnije je ono što ja mislim", koja je tako tipična za mene, ostaje na snazi.





3 коментара:

Анониман је рекао...

Sano za Mladena - hvala na vremenu i trudu posvecenom nashem neslaganju, nisam ochekivao takav tretman. Neslaganje ostaje, volio bih da ponovo procitash moj komentar,
Danas sam igrao kvizovku (jedan poraz, jedna pobjeda, jedna nerijeshena partija) i listao stare enigmatske listove. Izabracu nesto i pokushati bolje obrazloziti i ilustrirati moje teze. Dotle, I rest my case.
Hajro

Mandrak је рекао...

Ma, da. Kad imam sreće, kapiram već posle šestog čitanja. ;)

Анониман је рекао...

Baterija ce mi riknuti za par minuta. Samo ukratko, moje misljenje (vrlo generalno): to sto je nesto teze ne znachi da je vrednije. Neko ce se napatiti da napishe komentar na ovo, bitno vishe od MM-a (koji u sekundi bocne efektno), da li to znaci da je njegov komentar vredniji. Ni slucajno. Ono sto mene zanima je sta je bolje, vrednovano kompleksnim kriterijima iza kojih stoji znanje, iskustvo, logika i sl. Samo sam rekao da, ako je sve ostalo jednako, krizaljku sa razbacanim tematskim pojmovima mi je bolja (pogotovo ako su slicni tematski pojmovi grupirani u nizu). Za Bazikov rad sam rekao da je uspjeshan ali da se moze govoriti o liniji manjeg otpora zbog koristenja prve rijechi na nachin koji bitno olakshava.
Pozdrav od Bude, Vlade, Mire i Hajre.