30. 10. 2015.

Vojinov delikates

Najambiciozniji saradnik "Enigme" u vreme kada je sastavljanje ukrštenih reči uglavnom podrazumevalo ispunjavanje naivnih simetričnih likova bio je, kao što je na ovom blogu više puta istaknuto, Vojin Krsmanović. On je tokom kasnih šezdesetih i ranih sedamdesetih preuzeo štafetu od tadašnjeg urednika Simona Rackovića u nastojanju da neprestano unapređuje kombinatoriku i pomera granice ukrštanja, te su njih dvojica do kraja 1972. bili jedini saradnici "Enigme" koji su plasirali neobično velike beline: Racković u nesimetričnim ukrštenicama koje su objavljivane isključivo na koricama, a Krsmanović u zahtevnim, i hronološki posmatrano, sve zahtevnijim simetričnim likovima, koji i danas izgledaju vrlo atraktivno.

U postu Simetrija za pamćenje videli smo dve Krsmanovićeve simetrične ukrštenice iz 1975. godine, no isti lik sa prosečnom dužinom reči 6, 08 je zapravo lansiran tri godine pre toga, u broju 832 (2. VI 1972), još dok je Racković bio živ i aktivan (umro je u decembru). To može značiti da su on i Krsmanović zajedno konstruisali te, kako kaže Žarko Đokić, morske likove sa velikim kosim belinama, odnosno da se Vojin upuštao u te poduhvate pod paskom iskusnog mentora.

Pored toga što je do 1976. godine Krsmanović bio jedini saradnik "Enigme" koji je koristio lik sa rekordnim PDR - om,  u broju 847 (15. IX 1972) je objavio i jedan simetrični delikates sa belinama 6 x 6 u uglovima. To je jedina takva ukrštenica u 100 brojeva (751 - 850, od 13. XI 1970 do 6. X 1972), a nisam pronašao repliku ni u brojevima iz 1975. i 1976. godine. Ne mogu da tvrdim da ih nije bilo u međuvremenu, ali po svoj prilici, tek je početkom 1977. godine objavljen Đokićev odgovor. Uzgred, do kraja '72 je korišćen još jedan relativno težak lik (sa dva  bočna moleraja i proširenjima u vidu belina 6 x 5), a na njemu su oštrili kandže Nikola Malenović, Branko Polić, Zlatan Pupezin i još neki (više o tome u narednom postu). 

Vojin Krsmanović, Enigma br. 847 (15. IX 1972.)

3 коментара:

Nedjeljko Nedić је рекао...

Šteta što postoje usjeci u prvim i zadnjim redcima i stupcima pa su veze minimalne. Za ono vrijeme, križaljka s dvjema bjelinama 6 x 6, veliki je doseg. Usput, koliko ti maš brojeva Enigme? Nedostaju li ti neki, Jovan Nedić i Nazansky mogli bi ih imati!

Mandrak је рекао...

Nedjeljko, ja nisam kolekcionar. Igrom slučaja sam došao u posed određenog broja primeraka iz prve polovine sedamdesetih, pa ih s vremena na vreme prelistavam kad su već tu. Tomove 751 - 800 i 801 - 850 mi je poklonio Marjan Radaković (a njemu Samardakovićeva udovica), a kasnije sam uzeo i brojeve iz '75/'76 koje ću verovatno vratiti vlasniku. Od Radakovića sam dobio i desetak brojeva iz druge polovine osamdesetih. Miroslav Živković mi je poslao primerke iz prve polovine te dekade (između ostalog, raritetne brojeve iz perioda kada su Večernje novosti preuzele list, na čemu sam posebno zahvalan), kao i desetak komada iz devedesetih. Od Radojice Jovičića sam dobio 2 primerka (iz '83 i, mislim, '88).

Imam i gomilu nesortiranih brojeva iz dvehiljaditih (prilično redovno sam kupovao, ali sam sačuvao otprilike polovinu).

Анониман је рекао...

Mladene,
to je lik na koji mi je objavljena ukrštenica u Enigmi 1077 od 11.02.1977.
Bio je to jedan od najzahtevnijih simetričnih likova!
Pozdrav!
Žarko Đokić