8. 10. 2016.

Ponovo radi Enigmagika

Drage kolege i ostali posetioci bloga,
imam za vas jedno neočekivano obaveštenje:

8. oktobra 2016. godine u 16:00, jednočlani kolegijum bloga je doneo jednoglasnu odluku da Enigmagika reaktivira svoje pogonske kapacitete i nastavi sa proizvodnjom enigmatskih trica i kučina, uz povremene zaokrete ka sasvim ozbiljnim enigmatskim temama.

Prilikom nedavne posete Širokom Brijegu, stekao sam utisak da kod kolega iz Hrvatske postoji vrlo živo interesovanje za ovaj blog, jer malo ko od onih sa kojima sam razgovarao nije ciljano ili uzgredno izrazio želju da ova elektronska knjiga dobije bar još jedno poglavlje. 

Takvo interesovanje postoji i među srpskim enigmatama. Međutim, budući da sam u jednom trenutku odlučio da napravim otklon od srpske enigmatike, a s obzirom na činjenicu da su se moji napisi u dugom periodu prevashodno ticali enigmatskih prilika i neprilika u mojoj matičnoj zemlji, postalo je besmisleno teorijski se baviti ukrštenim rečima i davati podršku enigmatskom javašluku u Srbiji, a praktično ne pripadati krugu ukršteničara. Zaista mi je bilo žao što sam i nekim vrlo cenjenim kolegama iz Srbije koji su bili verni čitaoci bloga uskratio izvesno zadovoljstvo, ali nije postojao drugi način da se distanciram od krivih, a da ne razočaram nevine. 

Ja ni danas defakto nisam srpski enigmata (prosto, nisam u mogućnosti da se obraćam enigmatskoj publici u Srbiji), ali šire posmatrano - pitanje je da li srpska enigmatika, s akcentom na ukrštenici, uopšte i postoji, te da li danas iko može biti srpski enigmata u tradicionalnom smislu?! Izvesno je da postoji nekakav enigmatski biznis koji je spustio oblast na nivo trgovine kiselim sirom i totalno obezvredio stvaralaštvo, no ako u jednoj zemlji koja ima sedam i po miliona stanovnika i 80 godina dugu enigmatsku tradiciju nema baš nijedne enigmatske revije koja okuplja istaknute enigmatske stvaraoce - čini se da nema svrhe dalje tragati za odgovorom. 

Pre godinu dana je u Srbiji postojalo samo 1 (jedno) izdanje na koje bi Simon Racković ili Boško Petrović mogli da budu ponosni, a to čak nije bio ni list - već najobičniji podlistak petparačkih novina. No, uz pomoć ESS - a, ili još bolje AASS - a (čitaj: Antienigmatskog Antisrpskog Saveza Srbije) - i to nam je oduzeto i pretvoreno u privatnu tezgu jednog enigmatskog biznismena sa veprovom glavom. Veće staraca iz AASS - a je, kao što je svima poznato, za tu antienigmatsko-antisrpsku mahinaciju nagrađeno pljeskavicama, i sada su te olinjale tintare koje su prodale Rackovića i Petrovića za 200 grama mlevenog mesa vrlo srećne što će na onaj svet uskoro poneti i srpsku enigmatiku (možda ste čuli za starce koji bi voleli da sve propadne s njima kad već moraju da umru; ako niste - izvolite na skupštinu ESS - a iliti AASS - a, i tamo ćete zateći hordu takvih).

Tužnu, nakaradnu i odavno ispričanu priču o "Enigmi" ću preskočiti, pa ću podvući da srpska enigmatika neće ni postojati sve dok njena krovna organizacija radi protiv nje. Ja nisam član te bande i neću ni biti dok u njoj hamburger bude vredeo više od ukrštenice, dok odluke donose oni koji su još u prošlom veku škartirani kao radno nesposobni, i dok tom gladnom družinom koja vonja na smrt predsedava čovek bez lica, stava  i ikakvog autoriteta (pozdrav za predsednika - uništitelja).

Elem, sada bih mogao sebe da nazovem regionalnim enigmatom. Zahvaljujući "Feniksu" komuniciram sa enigmatskom publikom u Hrvatskoj, a u sklopu saradnje koju EKK ima sa listom "Pobjeda", oglašavam se i u Crnoj Gori. U Srbiji jednom godišnje pobeđujem na konkursu povodom Dana ludaje :D, a u međuvremenu se moji radovi sporadično pojavljuju u lokalnim listovima sa kojima EKK ima saradnju (uzgred, u BiH nikada ništa nisam objavio, pa ukoliko neki urednik odande - ako takvih ima - ovo pričita, neka se javi i naruči šta mu treba. Besplatno ću uraditi, tek da, fore radi, kompletiram kolekciju; jedini uslov je da nema inicijale ZD).

Ukratko, odlučio sam da kao regionalni enigmata ubuduće obrađujem internacionalne enigmatske teme, ne baš mondijalističke, ali grubo određene govornim područjem na kojem se ljudi nepogrešivo razumeju bez prevodioca, nezavisno od adrese (neću reći teme određene istim jezikom da ne povredim nečija nacionalna osećanja, jer je praksa pokazala da se i to može desiti, te je najbolje izbegavati takve formulacije). Ja ću, naravno, pisati na svom jezičkom standardu (nisam ja Andrić da trampim majku za slavu :p), a u fokusu će, naravno, biti ukrštenica, s tim što ću koristiti dublet križaljka kada govorim o zapadnoj regionalnoj varijanti (ukrštenica i križaljka zapravo nisu sinonimi jer se sadržinski vrlo razlikuju; toj temi će uskoro biti posvećen zaseban post).

Svima želim dobrodošlicu u novu sezonu (dobro, ne baš svima... anonimusi, provokatori i drugi ludaci su i dalje jednako non grata). Slobodno se javljajte sa konkretnim predlozima, sugestijama, možda i zahtevima, pitanjima, kritikama itd. Nota bene: ovo je blog za ljubitelje ukrštenica i križaljki, pa ako ste zaista ljubitelj ovih enigmatskih formi - sve što imate da kažete je dragoceno.  

10 коментара:

Dejan Minić је рекао...

Hehe, otvaraš novu sezonu ko Kesić ili Ivan Ivanović:)

Za početak, neka ti je srećan povratak...i samo piši. Ima ko to da čita!

Ilija Đurković је рекао...

Drago mi je što se vraćaš na blogovsku scenu. I ja sam bio jedan od onih koji su se u Širokom interesovali za ponovno aktiviranje bloga, da ne bude da su samo kolege iz Hrvatske. :)
Sa zadovoljstvom ću ponovo pratiti rad ovog bloga!

Mandrak је рекао...

Hvala na podršci, Dejane i Ilija.

Франц Прешерен је рекао...

Ово је најлепша вест овог месеца!

R.Jovičić је рекао...

Pozdravljam ponovo aktiviranje bloga.
Veoma je potrebno čuti svačija mišljenja, jer to unapređuje enigmatiku.
Vrlo sam rado odlazio na ovaj blog.
Udruženje enigmata "Vuk Karadžić" je dva puta rado koristilo napise sa ovog bloga i štampalo u svom biltenu.
Vrlo rado ću posećivati Mladenov blog a katkad i učestvovati u njegovoj raznovrsnosti.
Srdačan pozdrav vlasniku bloga i mnogo uspeha u enigmatskom radu.
Pozdrav Radojica Jovičić

Tonci M је рекао...

Dobrodošao natrag, Mladene! Navijam za što više analiziranih radova i demonstraciju koncepata kroz primjere, to mi je uvijek bio najdraži dio ovog bloga (ne kažem da članci o pojmovima u križaljkama nisu poučni, samo se nadam da korijeni bloga (gdje se izvorno predstavljalo natprosječne radove) neće zaboraviti!).

Живадин ЈОВАНОВИЋ је рекао...

Mandrak,
lepo je da si odlučio da ponovo aktiviraš rad sa blogom. Siguran budi da sam ti bio jedan od posetilaca koji je najčešće posećivao tvoj blog. I posle svega šta je bilo, ja sam u tajnosti posećivao, skidao neke stvari koje su mi potrebne, a skidaću i ubuduće. A bilo je dobrih stvari... Tako nešto može samo dobro enigmatici da donese.I nadam se da se nećeš na mene ljutiti.
Pozdrav,
Živadin

Mandrak је рекао...

Drag, ti si dete ovog bloga, očekivao sam da se najviše raduješ. :D
Radojice, vi ste ovde uvek dobrodošli, hvala na podršci;
Tonček, ti si moj prvi saradnik, ne misliš valjda da bih bilo šta analizirao ili demonstrirao bez tvoje pomoći. ;)
Sve je u redu, Živadine. Zahvaljujem na javljanju.

Rešad Besničanin је рекао...

Eto, slučajno otvorim, kad ono - blog ponovo proradio. Mladene, srećan kambek!

Tonci M је рекао...

Op-la, Rešade, sad si me sjetio jedne srednjoškolske anegdote: bio sam na općinskom natjecanju iz hrvatskog jezika (4. razred opće gimnazije, na kraju sam bio i županijski prvak) i upravo smo otvorili testna pitanja. I stojim ja tako i buljim u prvo pitanje i prvu riječ na popisu (trebalo je tuđice razvrstati po jezicima iz kojih su došle), a valjda sam tako razrogačio oči da se jedna od profesorica koja je bila s nama u prostoriji za slučaj da imamo nejasnoća (i da spriječi balkansko ponašanje, naravno!) stvarno zabrinula za mene. Dođe tako ona do mene i pita: "Kolega, je li sve u redu?",a ja zbunjeno pogledam gore i ispalim: "Da, da, samo nikad nisam vidio jednu riječ s popisa, valjda je ovo nešto iz Zagorja!" Riječ je, naravno, bila kambek (comeback), lampica mi se upalila dobru minutu kasnije :D U moju obranu, ovako na papiru i dan-danas me više asocira na Gumbeka nego na anglicizam :D