U
poslednje vreme, tačnije: poslednjih godina, retko pravim belinaške
parade, i to iz tri razloga: 1) to je najbolniji oblik autorskog
mazohizma, 2) sve beline u kojima sam video izazove sam već napravio, i
3) određeni broj tih radova je objavljen uz veće ili manje skrnavljenje. Zapravo,
postoji i četvrti razlog: pored toga što za 70 % tih radova nisam dobio
ni redovne honorare, postalo je krajnje besmisleno napinjati se iz
petnih žila pri stvaranju nečega što će u
pripremi za štampu možda biti izmasakrirano i spušteno na nivo šunda.
Skandinavka koju danas citiram je objavljena pre 4 godine u jednim čudnim novinama,
a intervencija koju je tzv. urednik izvršio je bila sitna, ali
dinamitna, odnosno sasvim dovoljna da sruši čitavu građevinu. Naime,
četvrti vodoravni lanac u belini 21 x 4 je presečen crnim poljem na O, a
sastav je samim tim postao neviđeno glup - jer sve ono što je bilo kolateralna šteta ekskluzivne kombinacije, postalo je glavni sadržaj. I tako smo dobili tra-la-la skandinavku sa milion puta viđenom i
zanatski bezvrednom molerskom belinom 21 x 3, sa hrpom dvoslova,
monotonom strukturom, trocifrenim brojem itd.
Pakleni kvaziurednički dvojac
(neću spominjati imena, jer se radi o ekstremno bezvrednim ličnostima, i
u enigmatskom, i u svakom drugom pogledu) ima vrlo malo sluha za nesvakidašnje
enigmatske poduhvate. Nijedan od njih dvojice nikada u životu nije
napravio apsolutno ništa slično, uvid u stvaralaštvo im je
trajno ograničen na najvulgarniju komercijalu, a kad bi se njihove
"širine" spojile, dobili bismo jednog celog imbecila koji poznaje svih
30 slova, ume da čita, ume pomalo i da piše, ali je u suštini nepismen.
Svi
oni koji su sarađivali sa listom o kojem je ovde reč verovatno imaju
umereno do žestoko neprijatna iskustva (napomena: "saradnja" nije
adekvatan izraz, ali još uvek nije izmišljena reč za oblik razmene u kojoj
odrasli i navodno normalni ljudi besplatno rade za plate tzv.
urednika, vozača i čistačica, i pride trpe svakodnevno
nipodaštavanje autorske svojine). Ukratko, opisani imbecilski duo očekuje od tzv. saradnika da slanjem svojih sastava prećutno prenose
autorska prava na redakciju. Prosto, tzv. saradnik se u startu odriče
honorara, i prepušta svoj rad na milost i nemilost,
uz svest o tome da milost neće biti velika.
.
Elem,
2013. sam prvi put napravio molersku belinu 21 x 4. Lepo sam udesio da
mi tematska ličnost bude strongmen Rade Savić koji je tih dana oborio
svetski rekord u benč presu, no bez obzira na to što sam koristio
najprostiju moguću strukturu tj. sasvim monotone nizove, nije bilo
nimalo lako realizovati ideju. Do tog trenutka sam skoro oguglao na
neobjašnjive, neretko nesuvisle intervencije (za ilustraciju: jednom sam
u duplerici izbrojao 11 novih crnih polja! 11 komada!), ali to su bili
obični sastavi, nikakav poseban autorski trud time nije bio degradiran. Međutim, kad god bih poslao nešto specijalno, očekivao sam da se
to ispoštuje ili da se kompletno odbaci. Nije bilo tako.
Zašto
su mi upropastili ideju? Pa, zato što, kao što već rekoh, ni
jedan, ni drugi nikad u životu nisu sastavili ništa vredno pomena. I
zato što su imbecili, dabome. Zamislite: zbog reči POVEST! E, zato je bitno da
urednik ima širinu, jer kad ima tu deficitarnu osobinu, on nužno zna malo više od ovog uskog. Ja sam, eto, imao na umu da je Jovan Dučić srpski
pesnik, i računao sam: ako je on u čuvenoj "Pesmi ženi" mogao da kaže:
"Srce ima povest...", to mora biti srpski jezik. Ali... tzv. urednici i ja očigledno nismo išli na ista predavanja (ovaj prvi se obrazovao u kućnoj radinosti, valjda uz apokrifno jevanđelje, a ovaj drugi na nekoj portirnici, uz Eureku i Enigmu... teško je naći zajednički srpski jezik sa takvim profilima).
8 коментара:
Sećam se ove skandinavke, mislim da su ti stavili crno polje tamo gde je ovo "žuto O". Tako sam ja ostao jedini koji je u tom listu imao moleraj 21x4 a da mu nisu gotovo ništa menjali. :) Verovatno zato što su se tada još uvek tolerisali hrvatski izrazi (ličnosti, geografija...). Kasnije je to prešlo u krajnost i danas, što zbog toga, što zbog neplaćanja i neizmerenih honorara danas tu novinu (koju inače ne kupujem više) radi 5-6 enigmata. Evo, našao sam ovu moju skandinavku, izašla je 2009.
Kod mene je išla ova kombinacija:
ŠEST STEPENI RAZDVAJANJA
OGRANIČENI SUVERENITET
KRIMINALISTIČKI ROMANI
SEDAMSTO TRIDESET SEDAM
Ova skandinavka (za one koji bi je skenirali) je objavljena u "Razbibrizi" broj 20, šestog februara 2009.
Znam da sam imao još jednu sa takvim molerajem (setio sam se da je na slici bio Korsakov a da je pod vodoravno bio pojam VAIKIKI). I nju sam našao - "Enigmatika" 236. 18. mart 2008. Ide ovako:
OGRANIČENI SUVERENITET
ASTRONOMSKA NAVIGACIJA
NIKOLAJ RIMSKI KORSAKOV
ONO NAŠE ŠTO NEKAD BEJAŠE
Eto. šteta Mladene što i ova tvoja nije izašla neokrnjena - ali bar se sad može videti original!
A, ta iz 2008. baš izgleda ozbiljno, opasno si naslagao čupave pojmove. Treba to skenirati i postaviti na neki blog, u suprotnom tone u mrak. :)
Moja kombinacija je daleko naivnija, pa čak i da je objavljena bez te intervencije na žutom slovu, svakako nije za antologiju. Ali to ne znači da opraštam imbecilima što su je razorili.
Koliko se sećam, inspiraciju sam dobio čitajući nešto o Ljiljani Habjanović-Đurović. Pogledam spisak njenih romana i iz prve zapazim monotoni lanac od 21 slova: ANA MARIJA ME NIJE VOLELA. :) Onda sam se malo dovijao, pa sam tražio neku "monotonu" zvezdu - i tako je tu uskočio Bora Todorović sa sve pravim imenom (u jednoj verziji objavljenoj u istom listu, on je tematska ličnost, moleraj je 21 x 3, uspravni pojmovi su isti, ali drugačije poređani, a u četvrtoj koloni sam imao "Ko to tamo peva".
/Uzgred, na sličan način kao i Borinu, zloupotrebio sam i slavu njegove sestre u nekom moleraju iz Alo razbibrige - svima je poznata kao Mira Stupica, ali je rođena kao Miroslava Todorović. Koristio sam i nizove: Draginja Lunjevica, Dragutin Guta Dobričanin, Danijela Nela Mihajlović itd. Takođe, dosta puta sam za slične poduhvate koristio imena TV junaka iz popularnih filmova ili TV serija; npr. samo u serijama Siniše Pavića ima xy sjajnih nizova: Aleksandar Saša Popadić (21), Ristana Riska Golubović (21), Emilija Ema Popadić (17), Marijana Kolaković (17), Jezdimir Uskoković (17), Katarina Babović (15) itd./
I još nešto: jednom kad smo Rešad i ja zajedno pravili ukrštenicu sa belinom 7 x 9, našao sam spasonosni pojam Kris Larabi Adams (centralna uloga Jula Brinera u filmu "Sedmorica veličanstvenih"). :)
Mogli su ti jednostavno vratiti križaljku, a ne sramotiti se.
Duže vremena sam se kanio da kažem koju o "bjelinama" (3, 4, a bogami, ponekad i 5)x X. Ne znam koja je sila nečastiva ovakve slučajeve nazvala bjelinama, ali znam da ostvarenja spadaju u onu staru narodnu: "Lezi lebe da te jedem". Matematika, kaže da bjelina iz ovog primjera "iznosi" 84 bijela polja oslobođena prisustva onih crnih. To je samo na izgled fantastično, naročito, ako se uporedi sa onom 9x9 koja iznosi skromnih 81 polje, a svi znamo koliko ih je dosad sastavljeno da ne kažem sklepano, jer ih vrlo malo ima ispravnih. Meni se još nije posrećilo da dođem do takvog ostvarenja.
Prema tome; druže moj, molim te, pravi bjeline i dalje, nezavisno od toga hoće li nekad i negdje biti objavljene. Pravi ih za svoju i za dušu iskrenih ljubitelja enigmatike, posebno kraljice enigmatike. Imam još jednu molbu: nemoj više trošiti vrijeme na slučajeve kao u ovom sočineniju, to je ipak rezervisano za neke druge.
Pozdrav. Novo Zekić
Malo je ukrštenica za belinom 9x9 a bogami i moleraja od 2O-27 x 4. Onaj koji ih ne stvara i ne može razumeti koliko je teško napraviti takve moleraje (mladena sam već odavno zarazio). Napravio sam ja i nekoliko ukrštenica sa belinom 8x8 a i većih pa ipak mi se čini da sam se više mučio sastavljajući pomenute moleraje.
Eto, uspeo sam da sastavim i one najveće moleraje (i to tri puta!) 27x4 gde bela površina ima fantastičnih 1O8 polja. Ali, ona se ne može porediti sa belinom 1Ox11 (a takva još nije napravljena!) - ali matematika je čudo, te je tako ovo ipak najveća do sada belina u srpskoj, a bogami i u svetskoj enigmatici.
Mislim da sam razumeo šta je Novo hteo da kaže: neuporedivo je teže sastaviti veliku četvrtastu belinu nego xy x 4, tako da prosto množenje broja redova i stubaca postaje besmisleno pri rangiranju.
Donekle se slažem.
Ali... i tu postoje vrlo bitne razlike: četvrtasta belina može biti centrirana, ugaona, molerska. Ugaona može biti gore levo (najteža za sastavljanje), gore desno, dole levo i dole desno (najlakša). Pa, onda se svemu tome može dodati struktura sastava, čistoća, rešivost itd.
Molerska belina može biti uz levu ili desnu (tj. gornju ili donju) ivicu, a može biti i u sredini. Prva i druga su daleko teže za sasatavljanje od treće, to valjda svi znaju. Takođe, i tu valja imati u vidu strukturu, čistoću, rešivost.
I kad sve to uračunamo, nema osnova za generalizaciju, tj. nijedna belina ne može biti univerzalno najveća. Na primer, ta koju je Rešad spominje je najveća u trećoj kategoriji moleraja. Ne može sad neko da napravi slobodnu belinu 28 x 4 (dakle, nenivelisanu, centriranu, sa svih strana slobodnu), i da smatramo da je rekord oboren. Ne, to je drugi tip ukršptanja, glupo je množiti.
Uzgred, ja (suprotno Rešadu) imam utisak da je mnogo teže napraviti slobodnu belinu 8 x 8 nego npr. 21 x 4. I uopšte, što je je veća razlika između broja redova i stubaca, sastavljanje je teže.
Kad čovek ređa jednake (ili nejednake) pojmove sa ciljem da naređa 4 komada, samo je četvrti problematičan. Kad sastavlja 8 x 8, od pola nadalje - sve je naporno.
Ma sve su to muke ježeve. :) Eto, ovu zadnju ukrštenicu sa belinom 13x6 mislim da sam najlakše sastavio - recimo oko dva-tri sata (zajedno sa guglanjem, tražeći Mariju Zeleniku), a sećam se da sam prvi moleraj 27x4 zaista sastavljao 15 dana, a drugi takav 1O dana. Za treći mi je trebalo manje vremena - već sam se "uštelio". :)
Постави коментар